söndag 25 november 2007

Gruner Veltliner till kålsoppa


Alltför ofta förmår jag inte att leva upp till mina ambitioner i köket. I teorin har jag hyggligt klart för mig hur rätt rätt ska matchas mot ett lämpligt vin. I praktiken blir det oftast för komplicerat att genomföra och vinvänlig mat är ju inte alltid barnvänlig.Förmiddagens promenad gav lust till något stärkande och värmande. Den höstruskiga eftermiddagen ägnades åt brödbak och buljongkok.
Här någonstans tog orken slut och det gällde att hitta en någorlunda snabb utväg. Ångkokt romanesco-kål (mild kålsort som ser ut som en korsning mellan ett blomkålshuvud och en kameleont) passerades , lite fräst rökt fläsk, en klick grädde och en grabbnäve nyrriven parmesan blandades ner i den nykokta buljongen. Kålsoppan färdig.
Den ursprungliga idén var att öppna en mogen supertoskanare, göra puré på romanescon, koka linser och steka en biff...
Vinvalet var ingen total mismatch. Det blev Schmelzers Gruner Veltliner 2006 som Trisse rapporterade om den 17 november. Jag kan bara instämma i hans omdöme. En väldigt bra och druvtypisk Gruner Veltliner till rätt pris.

1 kommentar:

Jörgen Andersson sa...

En höstdag som gjord för att stöka i köket. Den där kålsoppan låter väldigt tilltalande, hälsar min kära hustru. jag håller med, förstås.