fredag 29 februari 2008

Vin till tacos revisited

Tacos är kärt och återkommande fredagskäk, gångbart för att locka tonårssonen till middagsbordet och lagom lätt att svänga ihop när arbetsveckan klarats av. Hela upplägget säljs ju som koncept i vilken matbutik som helst. Kanske just därför har jag aldrig funderat så mycket på vinvalet innan jag tog del av Espings utläggning häromsistens, jag har väl utgått från att det bör vara något kraftigt och kryddigt rött till den starka smakexplosionen i tortillan. Så långt som till vitt vin vill jag ändå inte sträcka mig, i alla fall inte när det är köttfärs inblandad - däremot till kycklingfajitas skulle det säkert funka med en riesling (som ju går till allt (?)).

Men kanske ändå ge vinvalet lite mer eftertanke, tänkte jag när jag slank in på Hansacompagniets välfyllda bolag. Väl där blev jag plötsligt rådvill - kategorin "mjuk och bärig" var inte direkt överrepresenterad. Jag var lite sugen på en dolcetto men upptäckte ingen på hyllorna (fast nu ser jag på hemisdan att det skulle finnas en, nämligen Torremora Dolcetto till det facila priset 67 kronor). Till slut vände jag mig till slut till personalen för råd. Grabben som tog sig an min förfrågan var väl inte den mest förtroendeingivande, och gav också ett försiktigt tips on the safe side: 2006 Cline Zinfandel från soliga Kalifornien. Men varför inte? Även om jag har utvecklat något slags princip mot att handla amerikanska viner så ska man ju aldrig säga aldrig. Jag tror mig ha sett uppskattande omdömen om denna Cline, och jag blev inte heller besviken när jag hällt upp ett glas för att förgylla köksbestyren. Omedelbart lättgillat, vaniljevarmt med en bärsötma som inte blir för syltig. Fruktbomb med viss personlighet, ganska osexigt men vem behöver extra sånt när Mat-Tina och Byggare-Matte jazzar loss i Let's Dance? Här är det bara att luta sig tillbaka, kryssa i mittfåran och drömma om de där grillaftnarna som väntar på andra sidan tv-kvällarna. Och till tacos då? Jovars, inte alls dåligt - fruktigheten i vinet matchade alla de olika smakerna på bordet väl och de 14 alkoholprocenten bäddade in fredagkvällen i en behagligt skimrande lullighet.

3 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Trisse !! Tro mig, en Gewurztraminer Reserve Henny är ett ypperligt vin till Tacos, även med köttfärs. En Blauer Zweigelt utan fatlagring hade säkert gått bra.

Jörgen Andersson sa...

Esping! Din blauer zweigelt från Kremstal hade nog suttit fint här - den borde jag verkligen försöka lägga vantarna på några ex av. gewurtztraminer - får väl prova det nån gång & se om det kan vara ett alternativ

Jörgen Andersson sa...

...och nu ser jag i en tidigare kommentar att det kan finnas några av sagda österrikiska rödtjut på lut i det espingska lagret. Så utomordentligt förträffligt! Och jag som precis har fått löning och allt!