torsdag 28 februari 2008

2006 Côtes du Rhône Villages

Jag håller med Esping om att söndagens hedonistiska utsvävning måste smältas innan den beskrives, och då kommer det onekligen saker emellan. Nya smakupplevelser, till exempel.

Efter jobbet hade jag vägarna förbi Möllevångstorget, för att hämta ut försändelsen från en internetbokhandel hos det lokala atg-ombudet. (Bokrean är inte som förr, men jag har lagt märke till att folk fortfarande flockas på de där ålderdomliga ställena de kallar bokhandlar.) När jag ändå var i krokarna gick jag inom hos kötthandlaren vid torget och köpte ett gäng lammkotletter. Hemma fanns potatis, morötter och matlagningsyoughurt, så det fick bli ugnsrostade rotfrukter och en kall youghurt-sås till köttet.

På den röda sidan var det skralt i lagret, men jag fann en Côtes-du-Rhône-Villages som kom på nyhetshyllan i februari. Ett gott och välkomponerat vardagsvin till den lite festligare torsdagsmiddagen, kryddigt strävt med syrliga smaker av lingon och svarta vinbär. Framför allt ett matvin, men ett glas slank utan problem ner även vid tillagningen. För 79 kronor är det ett bra köp, och enligt bolagets hemsida ska det finnas gott om flaskor kvar.

Inga kommentarer: