söndag 3 februari 2008

2004 Rojac Stari d'Or Belo

Efter Espings aptitretande inlägg nedan (27/1) - och påminnelse om att Rojac är en sån där principfast vinmakare som inte använder kunstiga stoffer i sina produkter - kunde jag förstås inte vila länge på hanen. Frågan som sysselsatt mig har varit till vilken slags mat vinet skulle passa. Det kan lätt slå över i handlingsförlamande grubblerier. Nu hade vi en gäst som a) gillar vin och b) har besökt Slovenien ett flertal tillfällen. Så fram med det! Till lammfärsbiffar med koriander var det heller inte fel. Ok, tabouleh och hummus som tillbehör kanske var att utmana ödet - men gjort är gjort.
Jag kan helt och hållet instämma med Esping: detta är ett mycket originellt, spännande och välsmakande vin. Från den gyllene färgen som väcker förväntan, över den sötaktigt fylliga doften som lovar något helt annat än vad det slutligen smakar. Jag kan inte annat än buga för bloggens mästarspanare, som i den slovenska provningens kaotiska slutfas höll huvudet kallt och lyckades förhandla till sig en låda ur Rojacs starkt begränsade medhavda lager. Jag tror de återstående flaskorna kan klara sig ett tag till, medan vi funderar på hur de bäst ska komma till sin rätt. Ost, lutar jag nog åt just nu. Kanske med fikonmarmelad som tillbehör. Esping! Jag kommer inte ihåg vilka ostar vi hade till den magnifika vitvinsprovning vi avhöll under sensommaren i din trädgård - gör du? Och vilka viner sen, var det en gammal riesling som gjorde oss särskilt lyckliga? Och fanns där inte också på slutet en slovensk godsak? Med tanke på hur mitt minne snabbt tycks fly in i ett tillstånd av demens, är det en bra sak att föra bok över allt jag häller i mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trisse !! jag tror att vinet gör sig allra bäst i ensamt majestät. Kokt höna med ris o curry vore spännande att prova och varför inte till en ostbricka. Sicilianska valnötter och surdegsbröd från ett trendigt Malmöbageri är nog inte så dumt det heller. I somras drack vi en gammal gewurztraminer från Alsace. Rieslingen du tror dig minnas (Wehlener Sonnenuhr eller något sådant) led av korkdemens och hälldes ut. Vi fick också i oss e slovensk traminer, en ribolla gialla från Friuli, lite nocino, kanske en flaska Notarpanaro och sedan något sött innan ditt hjärtas ängslade såg till att du kom hem.

Jörgen Andersson sa...

Esping - Vilken synnerligen produktiv afton det måste ha varit! Jag förstår att en viss ängslan infann sig hos mitt hjärtas dam på slutet av en sådan excess. Den friuliska flaskan frammanar inga minnesbilder, tyvärr. Men med tanke på senare tiders inriktning på de istriska trakterna skönjes en röd tråd som jag gärna följer in i framtiden

Holger sa...

Kanske är det lönlöst att kommentera ett så här gammalt inlägg. Men jag ville bara tacka för mycket trevlig läsning och för de slovenska vintipsen på bloggen och samtidigt meddela att jag med framgång beställt t ex Stari d'Or Belo 2006 från www.evino.si. Jag beställde en låda blandat och fick den levererad ca en vecka senare. Än så länge har jag bara testat detta vin (riktigt bra!) och Movia Lunar 2007 (minst lika bra och ännu mer personligt), ser fram emot resten.