söndag 17 februari 2008

2000 Dessilani Gattinara Riserva

Nebbiolo förknippas av de flesta med Langhe, Barbaresco och Barolo i
Piemontes södra delar. En del är också bekanta med vinerna från Valtelina i Lombardiet. Betydligt färre har stött på nebbiolo-baserade viner från Colline Novarese i norra Piemonte. Det är lite synd. I Systembolagets katalog hittar jag inte ett enda vin från området. Inget Gattinara Docg, inget Sizzano Doc och inget Fara Doc. Ibland (läs väldigt ofta) har jag lite svårt att förstå mig på systembolagets inköps politk. Här finns många riktigt bra viner till förhållandevis bra priser.

Nebbiolo-vinerna från norra Piemonte kan ses som budget alternativ till de ofta rätt dyra vinerna från Barolo och Barbaresco men jag tycker nog att de förtjänar att bli uppskattade för de utmärkta viner de är. Det lite svalare klimatet ger något lättare viner med frisk syra. Man talar ibland om likheten mellan Pinot Noir och Nebbiolo. Den blir sällan så tydlig som här.

Vinerna är oftast lagringsdugliga men går även bra att dricka unga. I Sizzano och Fara gör man sällan rena nebbiolo-viner utan de är ofta blandade med en liten del vespolina eller bonarda.

Kvällens vin är en 2000 Gattinara Riserva från producenten Dessilani. Vinet fanns 2005 på Systembolaget och kostade då 140 kr. Jag köpte min flaska via danska Gobi-vin för 70 DKK ( c a 85 kr). Doften är frisk och innehåller violer och tjära. Smaken talar om ett moget vin med röda bär, violer och plommon. Hyggligt lång eftersmak. Det finns en viss strävhet kvar men vinet har säkerligen rundats av betydligt genom lagringen. Det känns verkligen schysst att kunna köpa mogen bra nebbiolo för under hundringen i snabbköpet. Vinet gav ett verkligt lyft åt kvällens pasta med långkokt ragú.

Snabbköpskedjan Superbest har ofta Dessilanis viner som tilbud. Då kan man t ex köp Lochera Fara Doc för en dansk femtiolapp. Ett vin som väl matchar Pio Cesares budget-nebbiolo.

Inga kommentarer: