torsdag 21 februari 2008

2004 Cono Sur 20 Barrels Pinot Noir

Jag får inte till det när det gäller Pinot Noir. Vinskribenter talar om upplevelser som gränsar till stillsamt exstatiska uppenbarelser medan jag mest har mött antingen tunt, surt och blaskigt vin eller bitterbesk alkoläsk. Ingen har velat bjuda mig på den dyra bourgogne som inte ryms i min vinbudget och de Pinot Noir-viner som finns att tillgå inom mina ekonomiska ramar levererar alltför sällan. Kanske är det också så att min enkla själ inte är utrustad för upplevelser på av den art som beskrivs av ordekvilibristiska vinskribenter.

För många år sedan drack jag en riktigt bra sydafrikansk variant (Meerlust ?) men den har jag inte hittat på flera år. Den senaste tiden har jag stött på ett par trevliga Pinot Noir-viner från Nya Zeeland som gett en vink om vad som går att åstadkomma med druvan och därmed fått mig att fortsätta sökandet.

De två senaste kvällarna har jag provat en Chilensk Pinot från jätteproducenten Cono Sur. De har under de senaste 10 åren drivit ett projekt med målsättningen att ta fram en Pinot Noir uttrycker områdets terroir snarare än att försöka kopiera Bourgogne. Man tillämpar burgundisk teknik på de bästa druvor man har att tillgå. 20 Barrels är näst högst påproducentens prestigestege och namnet syftar på att man årligen gör 20 fat (c a 6.000 flaskor).

Färgen är blåröd och ett par nyanser mörkare än vad jag väntat mig. Doften innehåller röda bär, vanilj, rök, charketurier och kryddor. Riktigt god och inbjudande. Smaken är medelfyllig, rätt mjuk och här finns körsbär, hallon, vanilj, tobak och en viss rökighet. Mot slutet kommer en lätt bitterhet. De pigga syrorna sätter fart på aptiten och kräver mat. Jag skulle gärna dricka det till tupp i vin, burgundisk köttgryta eller varför inte till en skånsk gåsamiddag. Sammanfattningsvis ett riktigt gott och oerhört sympatiskt vin. Komplext, välbalanserat och väl sammanhållet. Min enda invändning är att vinet möjligtvis bara tillfredsställer, om nu det är en brist. Det stryker bara medhårs vilket ju är trevligt men kanske något man tröttnar på. Nåväl, jag köpte bara en flaska så det är inget jag behöver fundera länge på

Vinet köptes på ren impuls hos danska Superbest för en dansk hundring. Då var det ugens tilbud och i vanliga fall är vinet 50% dyrare. För hundringen är det ett klipp och nog är det väl värt sitt ordinarie pris.

Inga kommentarer: