söndag 3 februari 2008

2007 Veramonte Sauvignon Blanc Reserva

Ett skojigt vin från Valparaíso i Chile, bra att ta emot gäster med. Nästan färglöst med en anstrykning av grönt, som om vinet stulit en aning kulör från den kommande försommarens späda gräsmattor och nässelstånd. Doftar och smakar så också: spritsigt syrligt med hela baletten av krusbär och kattpiss, sommaren buteljerad. Som om vinmakaren tagit typbeskrivningen av sauvignon blanc och skruvat upp volymen på max. Jag imponeras av Espings äventyr i blindprovningsbranschen nedan, och skulle med säkerhet ha gissat i helt fel väderstreck. Men den som inte prickar in det här bör nog, enligt blindprovarnas stränga statuter, begå rituell harakiri (eller i alla fall ta sin Mats ur skolan).
I den spirande sauvignon blanc-vurm som för närvarande råder i hushållet är Veramonte en glad tillfällig kompis. Inte alldeles lätt att kombinera med mat, dock. Vi har prövat det till en syrlig kycklingrätt med färsk pasta. Min själs älskade blev på fortsatt gott humör av detta, medan jag satt och mumlade "verdicchio från Marche" för mig själv. Samtidigt som jag, så klart, lät mig väl smaka av både maten och vinet.

Veramonte Sauvignon Blanc Reserva 2007 (nr 99733).

Inga kommentarer: