Visar inlägg med etikett systembolaget. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett systembolaget. Visa alla inlägg

onsdag 6 januari 2010

Mellandagsrea

Att det råder rea på systembolaget har redan andra bloggare noterat både här och där. Här har man fyndat i ett högre prissegment än det vi brukar röra oss i. Om min vinbudget inte redan varit spräckt både längden och tvären så hade jag kunnat tänka mig ett par flaskor Montefalco di Sagrantino 25 Anni från Arnaldo Caprai. Man hittar också Caprais Collepiano i något mera överkomlig prisklass. Lite lockad är jag också av Maculans Fratta Det är ju verkligen inga billiga viner trots rean men ändå en möjlighet att prova några av Italiens ikonviner.

Det blev dock inga röda viner. Istället satsade jag på två vita. Först några flaskor Radici Fiano de Avellino och sedan då det jag tycker är det stora klippet på rean, 2006 Lunare Gewurztraminer från koperativet i Terlano. Läs mer om vinet hos Vinum Vita Est


För den som orkar tänka på och planera inför julen 2010 och dessutom har lagringsutrymme är det läge att kolla in rean på julöl. Många julöl vinner mycket på lagring. Några flaskor vardera av Mikellers Fra Til, Underlig Jul från Nögne Ö och Corsendonks julöl ska jag försöka hitta plats för.