lördag 16 februari 2008

Blindstyrets återkomst

Den senaste veckans brist på inlägg beror inte på avhållsamhet, snarare tvärt om. I tisdags var det åter dags för kurs i munskänkarnas regi. Självförtroendet fick sig en knäck vid förra kurstillfället men förhoppningsvis lärde jag mig något. Proceduren var den samma som vid förra tillfället. Två vita och två röda i pappersdraperade flaskor.

Kvällens första hade en tydlig mineralton och doftade friskt av gröna äpplen. Jag upplevde en viss sötma men efter förra tillfällets fadäs är smaklökarna omkalibrerade och jag förstod att vinet var riktigt torrt. Friska syror med fruktig smak av äpple och citrus. Rätt lätt att identifiera som chardonnay. Inget spår av fat. Chablis ?!

Rätt svar: Cablis Saint Martin (7143)

I nästa vita var doften mera vänligt inbjudande. Sötma i form av honung och (över)mogna frukter. Återigen upplevde jag smaken som rejält söt och jag tänkte på ett sent skördat Alsace-vin. Här fanns päron, tropisk frukt och en viss kryddighet. Efter en stunds funderade bestämde jag mig för att det trots allt var mindre sött än ett halvtorrt vin. Alsace ? Pinot Gris ?

Rätt svar: Pierre Sparr Pinot Gris Reserve (2190)

Det första röda vinet var rätt enklet att pricka in. God doft som bjöd på en behaglig kombination av choklad, körsbär och viol. Smaken var rätt tuff, sträv och mycket fruktig. Nebbiolovin av bra kvalité ! Barolo eller Barbaresco ? Barbaresco !

Rätt svar : 2003 Fontanafredda Barolo

Som avslutning provades ett vin med ljust brunröd färg. Även doften talade om ett välmoget vin. Tydliga spår av fatlagring, kryddighet och sviskon i doften. Harmonisk och välbalanserad smak där jag tyckte mig hitta en del lakrits och tobak. Riktigt gott och kvällens favorit.Jag hade inte en aning om vad det var i glaset. Austrliensisk Shiraz ?

Rätt svar: 2000 Duca d'Aragona (32347)

Självförtroendet återupprättades någotsånär efter kvällens övningar. Jag förstår fortfarande inte hur jag bär mig åt för att hitta sötma i ett knastertorrt vin men jag har lärt mig att inte dra förhastade slutsatser. Dessutom tror jag att jag behöver dricka mera vitt vin och göra lite jämförelseövningar.

Etiketten som illustrerar inlägget talar om kvällens fortsättning. Jag gick tidigt från vinprovningen för att komma försent till en middag med två f d kollegor och en som jag fortfarande arbetar tillsammans med. Vi träffas med viss oregelbundenhet, äter, dricker och pratar. I kväll hos den ständigt från Franrike nyss hemkommne herr R. Vi drack ett mycket gott vin från Corbieres, Grand Opera, på syrah, grenache och mourvedre. Fruktigt med inslag av plommon, vinbär och tryffel.

Inga kommentarer: