söndag 21 mars 2010

2007 Saint Jean du Barroux The Danish Cuvée (SJB 4)


Jörgen diskuterar transparens i sitt senaste inlägg. Det kanske är på sin plats att göra något slags klargörande när det gäller mitt förhållande till vinerna från Saint Jean du Barroux. Det har ju blivit ett antal flaskor sedan första inlägget i höstas. Alla flaskor som provats är betalda av mig. Möjligtvis är någon flaska köpt til tilbudspris. Nu på fredag den 26/3 ordnar jag en provning med Philippe Gimel på Bjärhus gårdsbutik i Klippan. När nu branschen inte bjuder in oss (eller bara erbjuder märkliga blanddrycker) så får väl vi bjuda in branschen.

Som en liten uppladdning inför fredagens övningar provade jag en 07:a från Saint Jean du Barroux, SJB#4, även kallad the Danish Cuvée. I en skamlös flört med den danska markanden har Philippe Gimel prytt etiketten med Dannebrogen placerad på toppen av Mont Ventoux. Doften från 2007 SJB #4 är nästan lika skamlöst flörtande som etiketten. Här finns massor av söt frukt; körsbär i likör, björnbär och vildhallon. Här finns tydliga mineraltoner, piptobak, grillat kött och svarta oliver. I munnen känns inte vinet riktigt som den bomb jag förväntade mig. Visst är det kraftfullt men munkänslan är ändå rätt slank och jag upplever vinet på något märkligt sätt som lite "kyligt". Aromerna går igen med körsbären i spetsen. Tanninerna ligger väl inpackade och allt klingar ut i en lång eftersmak med piptobak och lakrits. En 07:a från södra Rhòne som precis prickar mina smakpreferenser


Två av vinerna från Saint Jean du Barroux finns nu tillgängliga på den svenska markanden. Inte via systembolaget dock. Importören Vinminvin är Danmarksbaserade levererar med hemtransport. SJB 4 kostar 149 kr plus transportkostnad
Tidigare inlägg om Saint Jean du Barroux hittar du här, här, här, här och här

Inga kommentarer: