torsdag 25 mars 2010

2004 Château de Lancyre Pic Saint-Loup Vieilles Vignes

Sanningens minut. Har det frusit i källaren? En ockulärbesiktning – i en källare som nu håller cirka 5 plusgrader – ger inga indikationer på att innehållet i flaskorna har nått fryspunkten. Inga sprängda buteljer, inga skruvkorkar som buktar ut och inga naturkorkar som trängt ur sina halsar. Men det måste ju till en avsmakning för att avgöra saken.

När jag drar korken ur en 2004 Château de Lancyre Pic Saint-Loup Vieilles Vignes luktar det strumpa som omslutit svettig fot och sedan glömts kvar i tvättkorgen ett tag. Inte den mysigaste första bekantskap med ett vin jag varit med om

När det kommer i glaset är färgen djupt rödsvart, i kanterna något genomskinlig. Jag har aldrig riktigt hajat det där med att viner doftar järn, köttsaft och slakteri, men nu gör jag det när strumpdoften väl har klingat av. Särskilt smaken leder inledningsvis till en något ankommen bit fläskkarré, som jag för ett tag sedan funderade en god stund på om jag skulle slänga eller tillaga. Som jag minns det chansade jag och ingen blev matförgiftad.

Även Château de Lancyre visar sig vara en chansning som går hem. Efter någon timme i glaset är det en riktigt mångfacetterad doftbukett som slår upp, med lagerblad, vitpeppar och en pigg syrlig frukt. Den köttiga doften känns nu mer nyttig än tidigare. MSÄ drar en sniff och tycker det luktar svamp, närmare bestämt mögelsvamp, men det tycker jag är att ta i.

Tanninerna är fortfarande på hugget, men låter frukten – som inte är enbart syrlig utan även har ett mörkare stråk - spela en catchy och tydlig melodi rätt långt bak i mixen. Först tänkte jag svänga mig med en musikreferens till Dinosaur Jr’s snällare låtar, men vid närmre eftertanke ligger nog Buffalo Tom närmre. I eftersmaken – och särskilt i en liten rap som bubblar upp – finns det en småvresig beskhet men framför allt smultron och jordgubbar.

Ni kan ha gissat vid det här laget att det här är en cuvée på syrah, grenache och mourvèdre. Tro det eller ej, men det gjorde jag också innan jag kollade baksidestexten. Coteaux du Languedoc är distriktet. Vinet kom på tillfälligt besök i maj 2007 och kostade då en jämn hundralapp. Jag är ganska säker på att jag inte provat det tidigare, utan förpassade ett par flaskor direkt till källaren. Ett bra beslut, tror jag. Nu önskar jag att jag hade ett dussin pavor att beta av de närmsta två åren. Det har jag inte, så klart.

Som test av eventuella frostskador var det här kanske inte bästa valet: ett vin jag inte har några tidigare referenser till, en producent och ett distrikt jag inte känner till och fortfarande vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig av ett vin som är några år gammalt. Men syrah/grenache-blandningen har jag börjat få lite koll på, och här visar den sig från sin bästa sida. Inget tyder på skador och jag kan andas ut. Håller sig källaren frostfri den här skånska vintern lär den göra det alla skånska vintrar framöver.

PS. En koll med den som importerade Château de Lancyre då det begav sig våren 2007 ger vid handen, att det i dagsläget inte finns planer på att ta hit senare årgångar.

8 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Jörgen ! Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka svängningen från Dinosaur Jr till Buffalo Tom som musikalisk referens. Innebär det en något tydligare frukt och mera rustikt drag. Strumpreferenserna får mig annars att associera till Skäggmanslaget eller Philemon Artur and the Dung.

Anonym sa...

Vinet verkade ju helt ok. Ännu ett vin som jag totalt missat. Jodå jag har också sneglat på termometern i källaren. Min låg också på drygt 5 grader men det har den gjort länge nu. Jag gjorde som du ner och härjade runt i källaren. Upp rök en Vina Tondonia 1985, Grand Reserva (sista flaskan)och den var helt fläckfri. Det verkar som om källaren klarat av vinterns iskyla med glans. Däremot rök vår nyplanterade rosmarinbuske all världens väg. Trots att den var planterad intill huset men hellre än förlorad rosmarin än pangade flaskor./Höganäs

Vård o Vin sa...

Haha, skönt att läsa att ni refererar till lite musik som även jag känner till...även om Dinsoaur Jr och vin nog är en association som jag aldrig lyckats dryfta mig till.

Min gamle kursledare på Medborgarskolan (en skön RÄTT insnöad gubbe) hade lyckats få tag i Chefskemisten på V6S (tror jag det var) och frågat om minsta oskadliga temp för vin och hon tyckte inte att mans kulle förvara det under 4C, så det verkar spm ni lever farligt ;)

Magnus Ericsson sa...

Testade den när den landade in på bolaget 2007 - och jag var riktigt imponerad. Dina smaknoteringar låter lite oroväckande men den utvecklade sig ju väl i glaset.
Då var det i alla fall ett kanonvin med en fyllig koncentrerad smak av mörka bär, kött, choklad och örter. Vinet kändes också ungt och strävt och som då kunde må bra av något eller några års lagring. Jag önskar att jag hade stoppat undan några pavor!

Jörgen Andersson sa...

@Ingvar: den musikaliska referensen var ganska haphazard, som de säger här över. Men kanske inte ändå, för du prickar in vad jag menade. Sura strumpor associerar idag till Velvet Underground, efter en hel dags knallande upp och ner i närheten av Lexington.
@Höganäs: synd på rosmarinen, men om man får välja mellan den och flarrorna så antar jag att det inte gör så ont
@Vård o Vin: Dinosaur Jr. går just på datorn här, sonen har hittat deras senaste i en skivbutik i Greenwich Village. Det är nog inte bra om tempen går under fyra, men det har den definitivt gjort i vinter. Länge låg den nog och snurrade runt nollan. Nå, pic saint-loup var helt ok i a f
@Magnus: som sagt, efter någon timme i glaset var det riktigt trevligt. Tror också några år på lut varit till fördel

Vård o Vin sa...

Jörgen - låter trevligt med DInosaur's nya. Är riktigt besviken över att jag missade Mr Mascis när han spelade på KB i höstas...hoppas han kommer tillbaka.

Höganäs - Jag hade itne gett upp hoppet om rosmarinen. Vår ser oxå stendöd ut, men sambon hävdar med en dåres envishet att den kommer ta sig. Svärmor har nämligen sin ute året om och det överlever trots att de bor i ett riktigt köldhål...

Jörgen Andersson sa...

Vård o Vin! Dinosaur Jr kommer till Siesta i Hässleholm i slutet av maj. Built to spill också, om jag förstått saken rätt. Dessvärre tycks Siesta vara en utpräglad ungdomsfestival, och sonen som ska dit kommer att motverka min närvaro med alla honom till buds stående medel. Sist jag var på Hultsfred för några år sedan kollade folk på mig, pekade och utbrast: "Kolla farbrorn!" Discouraging.

Vård o Vin sa...

Ja, det är förstås ett problem när glinen är stora nog att skämmas över farsan, men med både Dinosaur och Built to spill på set-listen, så hoppas det krävs en del för att sonen ska få sin vilja igenom ;) Var på väg till Siesta förra året för att se Placebo, men hittade ingen att åka med...

Får kanske försöka i år istället.