tisdag 30 mars 2010

2007 Chateau des Mongettes


Kvällens påskölsprovning blev inställd. Gårdagskvällens sittning tog ut sin rätt och varken jag eller herr K kände oss upplagda för att gå i klisnch med fyra nya påsköl. Vi får väl se om det hinns med innan påsk. Om inte så är Sigtunas båda varianter ett hett tips liksom Dugges och Oppigårds. Väljer du någon av dessa så kan det inte bli fel.

Kvällen ägnades istället åt förberedelse inför morgondagens herrmiddag. För att inte vara alltför förutsägbar bestämde jag mig för att inte laga boeuf bourgignon. Istället blev det Cog au vin efter ett recpet från Julia Childs via Anders Öhman. Rätten behövde 7 dl "fylligt ungt rödvin". Det fanns en slatt med 2 dl chianti i köket som väl får anses uppfylla kravprofilen. För att fylla upp resten av grytan öppnade jag ett danskt snabbköpsvin, 2007 Chateau des Mongettes, från Costiéres de Nimes. Fem dl till grytan betyder tvåochenhalv till mig. Kan väl duga till kvällens uppvärmda gulasch.

Jag har gillat de flesta 07:or från Costieres de Nimes som jag provat. De har ofta en charmerande, lättsam fruktighet som ibland får mig att undra om de tillämpar maceration carnbonique på en del av frukten. Chateau des Mongettes görs på en blandning av 60% syrah, 20% grenache och 20% mourvèdre. Vinet går som sig bör i en ganska tät, men genomskinlig, blåröd nyans. Doften är intensivt bärig och saftlik. Blåbär, björnbär och svarta vinbär tillsammans med en näve vingummi. Här finns också typiska sydfranska kryddor. Mycket trevligt men helt utan några stora åthävor.

Smaken är lättsam och skulle inte skrämma någon B-I-B-drickare. Den unga, vårystra frukten såklart i centrum och lite lakritstoner i slutet. Emkelt och med rätt kort eftersmak. Jag måste tillstå att jag är rätt förtjust i enkla viner som smakar enkelt men korrekt. Bra vardagsvin. Varken mer eller mindre. Två för en dansk hundring på Superbest.

Inga kommentarer: