lördag 13 mars 2010

Hermitage för en hundring - 2001 Hermitage Les Échalas


Det här skulle kunna bli ett inlägg om när snålheten bedrar visheten. Eller kanske ett inlägg på temat "när något verkar vara för bra för att vara sant...". Varför inte låta sig påminnas om att det inte finns några gratisluncher. Inte så många billiga heller för den delen. Åtminstone inte om man vill att de ska vara välsmakande.

I Danmark har livsmedelskedjorna speciella nischprodukter för en rätt stor kategori vinkunder. Kunder som vet tillräckligt mycket om vin för att känna igen välrenommerade områden men som inte har så mycket koll att de ser haken med att få ihop ekvationen hög status lågt pris. Ett par exempel är Righettis lågpris-Amarone som brukar säljas till 79DKK och Barolo San Martino som man kan hitta för ungefär samma pengar. Det låter som fynd men när det gäller dessa båda viner får man sannerligen vad man betalar för.

När jag strax före jul sprang på 2001 Hermitage Les Schalas från negociantfirman Ogier flinade jag rått mot den flirtande prislappen på Kvicklys vinavdelning. Hermitage för en hundring ? Nedsatt från 299 DKK ? Been there, done that tänkte jag och gick vidare. Givetvis gick det inte så enkelt. Vid nästa Danmarks besök kunde jag konstatera att Hermitage-flaskorna rivits bort från hyllorna och butikens enda kvarvarande flaska, som hamnat fel bland Ogiers mera ordinära flaskor, plockades ner i varukorgen.

Jag har dragit mig lite för att öppna flaskan. Inte så att jag väntat på det rätta tillfället för en Hermitage. Det har nog snarast handlat om att jag behövde känna mig tillräckligt stark för att konfronteras med min egen dumhet.

Vinet går i en transparent blåröd nyans. Doften är syrlig och frisk. Röda bär, peppar och lakrits. I munnen känns vinet slankt och relativt lätt. Hög syra, mycket röda bär, lite lakritstoner och ett kort, vasst slut med en lätt bitterhet. Inte odrickbart men heller inte särskilt kul.

Ytterligare ett vin att lägga till listan av Danska skojarviner. Helt OK att dricka men det levererar inte ens i nivå med tilbuds-priset. Hade jag pröjsat nästan 300 danska hade jag känt mig rhonad.

Inga kommentarer: