torsdag 24 december 2009

2007 Cuvée du Vatican Côtes du Rhône Villages


Första gången jag prövade 2007 Cuvée du Vatican Côtes du Rhône Villages blev jag inte helt knockad till marken. Kanske för att förväntningarna efter en sällan skådad hype i bloggosfären var uppskruvade förbi det rimliga. Det är ju ändå ett gediget budgetvin och inget annat.

När jag nu drar korken ur en ny flaska kan jag göra en ganska direkt jämförelse med 2007 Collection du Rhône, som prövades här. Cuvée du Vatican är snäppet roligare att dricka, om man gillar generöst med frukt och saftiga lättdruckna viner. Ett vin i balans med sig själv och världen. Jag skulle kunna dricka några stycken i månaden de närmaste åren utan att tröttna på det, känns det som. Så kommer det naturligtvis inte att bli, men de resterande få flaskorna kommer att komma väl till pass när jag behöver något som lyser upp tillvaron en smula den närmaste tiden.

2 kommentarer:

karl kula sa...

Bloggen gör verkligen själ för namnet om det här är vad som drickes på julafton.

Jörgen Andersson sa...

Herr Kula! På själva julafton drickes öl och snaps. Cuvée du Vatican korkades upp ungefär i tisdags. Men kul du tycker bloggen gör sitt namn rättvisa, sådana komplimanger uppskattas!