torsdag 17 december 2009

2007 Collosorbo Rosso di Montalcino


Häromdagen blev jag uppringd av min bror som stod i en dansk Superbest-butik. Han undrade om jag ville ha något vin köpt. En snabbkoll visade att det inte fanns något bra tilbud på Pelisseros viner och inte så mycket annat jag kände till. Det mest lockande var en 2007 Rosso di Montalcino från Collosorbo för 80 DKK. Ett vin som lagrats i ett år på stora botti av slavonsk ek.

Vinet är klart transparant i en rubinröd nyans. Doften är mycket fruktig med inslag av framförallt hallon, körsbär och något jag i brist på bättre skulle vilja kalla för blommighet. Smaken mycket fruktig och vinet känns till en början rätt fylligt men efter en lovande inledning blir smaken förvånasvärt tunn. Frukten känns uppumpad och ihålig. Avslutningen blir därför lite trist och alkoholbitter. Ett par glas till maten slank ner men resten får bli glöggbas. Jag tycker man borde kunnat åstadkomma något bättre en årgång som denna.

Jag noterade för övrigt att det i systembolagets sortiment förnärvarande finns sex olika Brunello di Montalcino medan man inte kan hitta en endaste Rosso di Montalcino. Är det inte en lite märklig inköpspolitik ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar om de inte fick problem i samband med härvan som nystades upp i området..

Anonym sa...

Har mycket sällan sett Ross di Montalcino på Systemet. Det görs ju mycket som är rent skräp
och som säljs till turister i två eller trepack, men det finns många som är väldigt bra. Tyvärr har vårt monopol inte upptäckt dessa. Eller så är importörerna inte intresserade. De vill inte störa försäljningen av Brunellovinerna.

/ Peter

Ingvar Johansson sa...

Anonym ! Jag har inte hört något om att Collosorbo varit inblandad i Brunellogate (eller Brunellopoli som skandalen kallades i Italien).

Peter! Det finns några stycken i BS men annars är det tomt. Jag tycker att RdM ofta ger väldigt bra valuta för pengarna. Bra druvmaterial och gjort för tidig konsumtion. Mitt intryck är att SB missar mycket i segmentet mellan lågprisviner och dyrgripar. Kanske är det så att det också präglar markandens önskemål ??

Peter Fröhlin sa...

Håller med om att RdM ofta är bra bang for the buck. Vi har flera gånger köpt en RdM på Pennymarket i Toscana för 6.99 € som är kalasbra. Inte ett stort vin men riktigt prisvärt.
Köpte Val di Sugas RdM på semestern för 10 - 12 € och den var kanonbra. Oenoforos som tar in Val di Suga vill dock inte ta in Rosson eftersom den då skulle konkurrera med dyrare toscanare i deras sortiment. Tyvärr...