tisdag 22 april 2008

2000 Cantina del Bricchetto Barbaresco Albesani Vigna Ronco

Idag avslutade jag en synnerligen intensiv arbetsperiod. I slutändan avlöpte arbetet väl men det var perioder när det kändes lite skakigt. En uppiggande tanke som tänktes när det tog emot var den på vilket vin jag skulle öppna när allt var över. Helt klart skulle det vara något extra för att fira. När jag kom hem plockade jag fram den Terrano från Zidarich som jag varit nyfiken på ett tag men kände att jag inte orkade med ett nytt och obekant vin. Kanske skulle det ändå vara bäst med en välbekant och enkel Blauer Zweigelt. Samtidigt kändes det som tillfället krävde något mer. Kanske d'Arenbergs The Galvo Garage ? Tillslut bestämde jag mig för att sätta korkskruven i en Albesani Vigna Ronca, en Barbaresco producerad av Cantina del Brichetto i Neive.

Neive är en av huvudkommerna i Barbaresco-zonen. Cantina del Bricchetto är en av dessa producenter som år efter år gör väldigt bra viner men hamnar lite i skuggan av topproducenterna. De producerar kanske inga uppumpade och spektakulära showstoppers men gör väldigt bra vin. Jag har druckit detta vinet ett antal gånger och aldrig blivit besviken men ikväll blev jag faktiskt överraskad. Redan när det hälldes upp i karaffen slogs jag den fantastiska doften. Här fanns allt jag vill ha av nebbiolodruvan. Rosor, viol, hallon och tjära tillsammans med en lätt fatton. Under kvällen hittade jag även lite mandelmassa och något som jag inte riktigt kan definiera kanske skogssvamp ? På något sätt känns det lite märkligt att sitta och dissekera en storslagen doft. Den var förbannat god, skiftande, fascinerande och innehöll en del av de element som jag lite torftigt försökte återge. Helheten blir så väldigt mycket mer än summan av delarna.

Smaken kan beskrivas som mogen medelfyllig, med bra syra och mogna tanniner. Fortfarande en del frukt i form av skogshallon men här fanns också katrinplommon och lakrits. Fatlagringen märks men finns i bakgrunden. En Barbaresco som är mer elegant och finessrik än kraftfull.

Av lådan som köptes av danska Tenuta del Pino återstår nu bara en flaska och jag tror inte att jag ska vänta så länge till med den.

1 kommentar:

Tenuta del Pino sa...

Tak for de venlige ord om Franco Rocca's vin! Og ikke mindst tillykke med jeres blog.

Jeg mistede din e-mail i forbindelse med et pc-nedbrud. Kunne jeg evt. få dig til at maile mig en e-mail, da jeg gerne vil sende dig en mail med et spørgsmål?