tisdag 4 december 2007

Nutty as a fruitcake

Jag känner ett tungt ansvar för innehållet på denna blogg. Medan Trisse roar sig på pubkvällar och frotterar sig med berusade akademiker får jag ägna mig åt att försöka ha något slags överblick över läget. Nyss har jag uppdagat hur vi förbisett Portugals viner. Nu är det dags att påpeka att det är mindre än tre veckor kvar till julafton. Fem dagar kvar tills det är dags att blöta lutfisken men redan nästan försent att baka julkakan om den ska hinna mogna till julens gottebord (gottebeor). Vilket gottebord är komplett utan en julkaka och varför äta choklad, nötter, marsipan, fikon och dadlar var för sig till portvinet när man kan få allt på en gång ?

Under min barndom kom det varje jul en paket från en amerikansk avsändare till min moster. Paketet innehöll en färgglad plåtburk som innehöll en folieinslagen fruktkaka. Delningen av kakan tillhörde ett givet inslag i julaftonens liturgi. Den smakade himmelskt, även utan portvin. Fuktig, fruktmättad, kryddigt exotisk och mäktigt söt. Så ett årupphörde paketen att komma, utan att man visste riktigt varför, och jag fick en tuff första lektion i tingens obeständighet.

I ett försök att komma till ro med detta barndomstrauma har jag gjort en expansiv sökning på webben och även provbakat. Den som vill prova gör klokt i att skaffa följande:

280 g vetemjöl (ska siktas)
1 ½ tsk kanel
1 tsk kryddnejlikor (ska stötas i mortel till ett fint pulver))
1 tsk muskotnöt (rives till ett fint pulver)
1 tsk mald kryddpeppar
3/4 tsk salt
454 gr russin
454 gr gula russin
227 gr kanderat cederfrukt (suckat?)
454 gr kanderat apelsinskal
113 gr citronskal
100 gr kanderade körsbär
100 gr kanderad ananas
225 gr rumsvarmt smör
200gr socker
6 ägg
3 cl pressad citron
12.5 cl pressad apelsinsaft
227 gr grovhackad mandel
konjak efter smak
Blanda mjöl och kryddor, rör i all frukt. Rör smör och socker mjukt och smidigt. Blanda i ett ägg i taget. Blanda de båda blandningarna. I med juicerna och konjaken. Smöra en rymlig form, eller två. Klä dem med bakplåtspapper och smöra även detta. Häll i smeten och grädda 2 - 4 timmar beroende på formens storlek, i 120 - 135 graders värme.. När kakorna är färdiga tag ur dem ur formarna men låt dem svalna i pappret. Häll sedan lite konjak över och slå in kakorna i nytt bakplåtspapper. Förvara dem i lufttät burk. Vänta minst en vecka, gärna tre innan du smakar. Den som är begiven på konjak kan öppna paketen ibland och hälla över ytterligare någon dosis.

Jag klarar aldrig att följa ett recept slaviskt utan gör alltid det jag kallar "förbättringar" eller "justeringar". Min hustru benämner min kreativa ådra klåfingrighet. Så även denna gång. Valnötter istället för mandel. Dessutom ganska mycket pecannötter. Jag hade också i några hekto urkärnade torkade dadlar och lite torkade fikon och minskade på det kanderade. Det vita sockret byttes ut mot muscovadosocker. Funderade på några hekto mörk choklad men lät bli. Däremot kunde jag inte motstå frestelsen att hälla i en rejäl skvätt överbliven Vintage Port. Det blev m a o inte så mycket smet men desto mer av fyllning. Kakan har som sagt ännu inte avsmakats men den spred himmelska dofter under tiden i ugnen. Återkommer med rapport på juldagen

3 kommentarer:

Lotta sa...

Luxusjul verkligen. Om man vill göra det mycket enklare för sig och få något i julgodistarmen redan efter halvannan timme;

Tryfflar
1 dl vispgrädde värms på ordentligt
250 g god choklad, inte för mörk, hackas och smälts ner i grädden.
Ev smaksättning blandas i, smula tex ner en torkad chili eller stänk på ett par droppar pepparmint eller ngn god sprit.

Röran kyls och formas till små bollar eller skärs i rutor som sedan doppas i kakao eller ngt annat.

Och vad föreslås som dryck till detta?

Ingvar Johansson sa...

kalimotxo, kallemucho eller 1986Burmester Colheita (www.philipsonwine.com +klicka på onlinetibud sedan port)

Jörgen Andersson sa...

Esping! Har vi hört nåt om fruktkakan? jag antar att du har käkat upp den vid det här laget