onsdag 26 december 2007

Crux Bibbiano Gilberto 2001 Rosso di Toscana IGT

Detta är samma vin som Trisse provade i hastigt mod härförleden. En s k supertoscanare gjord på 80% merlot och 20% av Toscanas druva nr 1, Sangiovese. Vinet är lagrat 12 månader på stora ekfat och sex månader på flaska. Således har denna 2001:a tillbringat fem år i sitt glashölje vilket också märks. Vinet är väl moget och jag misstänker att försäljaren som sålde vinet till oss på Kronborgs vinfestival hade ett för stort stort lager. Oavsett detta så är vinet väl värt sin danska hundralapp. Det är vackert mörkt purpurfärgat och bjuder på en intensiv doft av söt frukt och lite stalltoner. Smaken är typisk merlot med inslag av plommon och vinbär. Förmodligen är det sangiovesen som ger en aning körsbär. Slutet är lent och eftersmaken förhållandevis lång. Lättdrucket och älskvärt tycker jag och önskar att detta inte var min enda flaska. Samtidigt håller jag med Trisse. Detta är inte ett vin man dricker varje dag och inte heller något jag kommer att längta efter. För inställsamt och endimensionellt.

Inga kommentarer: