lördag 15 december 2007

Bra vinbloggar

När jag diskuterade min i mitt tycke utmärkta och orginella idé att starta en blogg om vin så svarade den alltid lika raka och rättframma hustrun; -Vem vill läsa något av någon som inte kan någonting om det han skriver om. Jag får medge att det onekligen ligger något i hennes kommentar och erkänna att just den tanken faktiskt inte slagit mig tidigare.

Om ni nu vill läsa något av personer som verkligen kan något och är trötta på Bengt Göran Kron-nånting följer här några länkar


http://dobianchi.wordpress.com/ Jeremy Parzen är en kulturell mångsysslare som skriver om vinupplevelser i New York. Parzen har en förkärlek till Italien i allmänhet och oekade Piemontesiska rödvin i synnerhet.

http://vinare.blogspot.com/
I mitt tycke den bästa svenska vinbloggen där jag plockat upp många bra tips. Oftast rör de sig några snäpp över min prisklass men inte alltid.

http://frankofilen.blogspot.com/
Något av ovanstående bloggs lillebror. Ofta väldigt intressanta tankar kring vin och sitt eget förhållande till drycken.


http://winecamp.squarespace.com/
Detta är den bästa vinblogg jag läst. Korta tastingnotes blandas med långa artiklar. Har arbetat i vinbranschen hela livet och på alla tänkbara sätt. Som importör, försäljare, journalist, fotograf och numera även som vinmakare. Skriver ofta om lite udda viner från små producenter som man faktiskt har råd att köpa (om man hittar dem)

http://thepour.blogs.nytimes.com/
New York Times vinskribents blogg.

www.gwestling.com/barolobrev.html

Inte en blogg men väldigt läsvärd är denna hemsida. Barolo och Barbaresco dominerar men här skrivs även om andra viner. Smalt, fokuserat och initierat.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra vinblogg som jag saknar i er lista är uppkorkat.nu

Anonym sa...

Tack för tipset. Jag kollade upp Uppkorkat och tyckte den var intressant. Mer vinrelaterade nyheter än vinupplevelser.

Anonym sa...

Jag håller med mycket läsvärt i bloggen uppkorkat .nu fått många tips där köpte tex karaffen till min dotters man i jul mycket uppskattad lit ovanlig men oerhört snygg hoppas fler hittar sidan

Anonym sa...

Även jag har kikat in på uppkorkat .nu intressant det senaste inlägget något att vänta på

Ingvar Johansson sa...

Jag förmodar att du syftar på fuseboxen. Jag tycker det låter osedvanligt äckligt och dessutom väldigt dyrt. Jag har i och för sig svårt att förstå varför man skulle vilja göra sina egen blend men om man till äventyrs skulle vilja det går det utmärkt att köpa ett gäng varietalviner från en och samma odlare, ett mätglas och sedan blanda efter hjärtats lust.

Anonym sa...

results caution malen costa practices coached feeding openness sally crossover magnitude
lolikneri havaqatsu

Anonym sa...

blogg.sommeliern.se är en bra blogg om allt från whisky till chamapgne. testar mycket och exklusiva grejer!