tisdag 25 december 2007

2005 Riesling Rotliegender Schiefer Trocken


I den gråa kulna skånska årstiden som numera ersatt det vi förr i tiden kallade vintern kan man ibland behöva påminna sig själv och sin omgivning om att den går över och att det stundar ljusare tider. Ett utmärkt hjälpmedel i detta inte alldeles enkla företag är en ungdomlig riesling från Mosel. I glaset just nu finns ett synnerligen trevligt exemplar från Staatliche Weinbaudomäne i Trier.


Redan när man öppar flaskan så möts man av en trevlig blommighet. Väl i glaset går associationerna till midsommarfestens välkomstdrink med sprite, fläder och gin. Här finns också fina mineraltoner. Smaken bjuder på mera fläder, gröna blad och välmogna druvor. Mot slutet friska syror

Ett vin som fungerar utmärkt på egen hand, som apéritif eller till "hygge", eller varför inte till en tallrik rökta charkuterier. När ett vin i denna klass kostar under hundringen ( beställningsnummer 7200 84 kr) så tar det oftast slut fort och så även i detta fallet. Här får man försöka trösta sig med att det kommer nya årgångar. Jag kan också meddela Trisse att detta var min sista flaska och att dina två flaskor lever farligt i mitt vinskåp .

1 kommentar:

Jörgen Andersson sa...

Esping! De där rieslingarna hade jag helt glömt bort - tack för påminnelsen. Jag får väl skynda mig att lösa ut dom innan de försvinner, men skulle det visa sig att du hunnit hälla i dig dom så får jag ju stå mitt kast