måndag 15 november 2010

Rea på septembervinerna

När jag min vana trogen surfar förbi det prisnedsatta sortimentet blir jag överraskad. Ett helt gäng nya nummer i både den röda och vita listan, och många av dem känns märkligt välbekanta. När jag kollar upp 94479 2009 Bosco del Merlo Turranio Sauvignon ser jag att det kom som tillfällig nyhet 1/9, det vill säga för två och en halv månad sedan. Det måste vara rekord i snabb utförsäljning. Och det är inte bara Bosco del Merlo utan en lång rad av septembernyheterna som reas ut. De flesta av vinerna som hamnade högt upp i Räknetrissens sammanställning finns med, och de går dessutom fortfarande att få tag på.

Det vita vin som toppade Räknetrissens lista, 94474 2009 René Muré Signature Gentile 2009, har satts ner från 92 kronor till 73. Flera bloggare (se exempelvis här och här) har emellertid provat det och inte funnit det lika spännande som proffskritikerna. Slätstruket och ointressant blir kontentan. Kanske är det den typen av vin som ofta hamnar högt på listan när medelbetyget räknas fram - utan fel, ganska trevligt utan att sticka ut och därmed lätt att sätta en fyra eller femma på. Inte heller 94171 2009 Fornas Sauvignon Blanc finns det större anledning att springa benen av sig efter, det modesta priset 63 kronor till trots.

Men det finns annat. Realistan ger goda chanser att till rimlig peng kolla upp udda druvor och regioner som man annars lätt passerar. Den påse blandat jag inte bar hem den första september samlar jag ihop idag. Det blir italienskt för hela slanten:

94510 2009 Casale Vecchio Pecorino 2009 från producenten Farnese i Terre di Chieti, Abruzzerna. Det är klargult i glaset och doftar av Päron-Mer och melon plus lite honung. Smaken är ren och frisk, ungdomligt spänstig. Päron igen och en sjysst liten syra. Till spenat- och ricottafyllda cannelloni passar det riktigt bra. Innan 85 kr, nu 68 och ett vin som jag nog skulle hugga fler måndagskvällar eller till nästa vårs picknickar om jag hade ett gäng på lager. Det är okomplicerat men inte alldeles anonymt och slätstruket.

94430 2005 Taurasi från Kampanien-producenten Feudi di San Gregorio är något annat men samtidigt inte. Det är också ett omedelbart och rättframt vin, inga konstigheter - fast förstås i ett par viktklasser högre. Djuprött i glaset med en genomskinlig kant. Lite fat i doften men framför allt pinje och söta små russin, efter hand en hint av viol. Mycket ungt och kraftfullt, lätt att gilla för sin kärva och råbarkade fruktighet. Syran är där, den rätta aningen sötaktiga frukten också och inte minst strävheten - tungan känns ungefär som sandpapper 120 ett tag. Förstås inget att dricka solo en måndagskväll, här behövs en mediumstekt köttbit. Ändå har jag svårt att värja mig. Det här prickar rätt väl mina preferenser i doft och smak just nu och ett alltför närgånget studium kommer att göra tisdagen till en svårnavigerad terräng. Funkar nu och kommer ganska säkert att vara ännu bättre om två-tre år. 160 kronor hade inte känts som ett rån, 128 är ett väldigt behagligt prisläge.

Annat att kika på:
94429 2007 Saint-Joseph Tradition

96491 2008 Dragone Rosso

Ps. Räknetrissen är i full gång med att samla in omdömen för lanseringen av billiga viner 15/11. Det exklusiva släppet av barolosar och dylikt lämnas därhän. Stalltipsen är för närvarande 94861 2009 Leitz Rüdesheimer Berg Rottland och 90079 2005 Château Peyros Vieilles Vignes Madiran.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ju en Brunello Di Montalcino från oktobersläppet som säljs ut redan nu till nya priset 188kr mot 235kr för någon vecka sedan. 94432. Verkar överlag tas emot varmt på CT och andra ställen. Jag testar.

P.

Ingvar Johansson sa...

SB agerar lite märkligt tycker jag. Flaskorna hinner knappt in på hyllorna förrän de reas ut. Sortimentet blir plottrigt med massor av nyheter i litet antal. Extra märkligt när det handlar om vin som fått goda omdömen. Just det där med omdömena från vinskribenterna är en annan intressant grej. Många av vinerna som hissats av skribenterna dissas av bloggarna. Fornas sauvignon och Murés Gentile är ju två bra exempel. Ska man tolka den snabba utförsäljningen som att skribenternas inflytande minskat ?

Italienska viner sa...

Apropå vinkällarsläppet: Såg ni Fontanafredda 61:an för 2850 SEK? Helt sjukt - finns hos Stefan Töpler för en FEMTEDEL av priset... Enjoy Wine vet att salta priserna må jag säga.

Bra pris på FdSG-Taurasin däremot.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

P ! Jag kollade in rea-Brunellon. Har aldrig provat Tenuta di Collosorbos brunello men deras rosso di montalcino var inte kul. 05 är ju heller ingen toppårgång. Jag passar.

Jörgen Andersson sa...

@Ingvar: jag pratade lite med Eva, en mycket trevlig dam på Bolaget Hansacompagniet om det där. Hon berättade att Systemet fått en ny inköpare som är väldigt ambitiös vad gäller att ta in nyheter. Ett släpp den 1/11, ett den 15/11 och om några veckor är det dags för jul- och nyårsvinerna... Det finns helt enkelt inte plats för alla flaskorna och därför vill man få väck så mycket som möjligt så som möjligt. Hur väl detta rimmar med Bolagets alkoholpolitiska uppdrag låter Eva vara osagt, men det är ju kul att kunna prova sådant man annars hade passat på till ibland riktigt bra pris.

@Patrik: jag gillade FdSG'n och det skulle inte vara fel att ha ett lager att tulla av de närmsta åren. Men det finns ju också Etna Rosso och annat att spetsa in sig på hos den gode Merolli...