söndag 16 augusti 2009

2005 Foley Syrah Rancho Santa Rosa

2005 Foley Syrah Rancho Santa Rosa verkade en gång som en lysande idé. Lovordad på ett par andra bloggar och plötsligt dök den upp på röda listan nedsatt en femtiolapp från väl häftiga 224 kr. När jag väl hämtat mina flaskor fick jag genast farhågor om att mitt impulsköp kanske inte varit så lyckat. Flaskorna hamnade i en garderob i sommarstugan och där har de legat tills vi grillade marinerade skivor av lammstek och ingen annan syrah fanns att tillgå.

Vinet är mycket mörkt i en blåröd nyans, tätt men tydligt genomskinligt. Doften är som en överdriven karikatyr av syrah från Rhone. Här finns mycket av allt; björnbär, blåbär och svarta vinbär från fruktdepartementet. Man hittar även en generös dos bacon, lakrits och vanilj. Jag har förstått att Foleys syrah ska vara en förhållandevis sansad amerikansk variant men för mig är detta overkill.
Smaken är också den häftig. Massor med frukt och en del sötaktig fatvanilj balanseras av en bra syrah. Alkoholen och syran ger en lång eftersmak. Mot slutet dyker det också upp en förvånande och lite oborstad fränhet.

Vinet gick bra att dricka till det grillade köttet men detta är inte riktigt min grej. Jag funderar lite över hur jag ska klara vinerna från Qupé som beställdes vid samma tillfälle

Inga kommentarer: