fredag 5 juni 2009

Oppigårds Summer Ale 2009

Det börjar bli lite tjatigt här på bloggen, med de här ständiga lovorden av Oppigårds-alen. Men vad gör man? Bryggeriet tycks i alla fall ha bestämt sig för att göra mer av det som fungerar, nämligen producera välgjord och välsmakande ale till folket.

Den här gången, med årets upplaga av Summer Ale, har man enligt mitt förmenande träffat alldeles mitt i prick. Det doftar förföriskt friskt av humlen, här finns också citrustoner och en lite överraskande sötma. I smaken finns den markerade humlebeskan där som vanligt, men lite mer avrundad än vanligt. Alen har en för Oppigårds ovanlig fyllig- och fruktighet. Kanske skulle någon inbiten bitterhetsälskare ropa på "sell out", men jag väljer att vaggas till ro av dess mjuka toner i skymningen.

Alltså: en American Pale Ale från Dalarna att svalka strupen och själen med efter sommarens arbetsdagar, när höet är bärgat eller sista spiken slagen i sista brädan. Eller när man bara sitter och jäser i skuggan, om man är lagd åt det hållet.

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Trisse!! Du var snabbare än jag ! Visst är den fin, Summer Alen. Håller med om att en och annan humletaliban kanske tycket att den är för utslätad men jag gillar den vänliga och avrundade stilen. Tyvärr har jag hört oroväckande viskningar om att Oppigårds inte ska göra någon Slåtteröl i år.

Jörgen Andersson sa...

Esping! Jag ser att du har ett inlägg om Summer Ale på gång - ser fram emot att se det i färdigt skick!