måndag 22 juni 2009

2007 Duorum Colheita

Douro i allmänhet och druvblandningen tinta roriz, touriga franca och touriga nacional i synnerhet tycks vara saker att gilla just nu, åtminstone om man får tro våra vinskribenter. När det gäller Duorum Colheita har dessutom två kändisvintillverkare - João Portugal Ramos och José Maria Soares Franco - slagit sina påsar samman för att tota ihop det. Ända sedan det tillfördes det fasta sortimentet i oktober 2008 - och fick lysande omdömen både här och där - har jag haft det på en rätt kort lista över viner att prova. Nyligen har också Röttorp i Di framhållit Duorum som ett av sommarens bästa röda till grill och annat.

I glaset är Duorum mörkt rödlila och kompakt. Vinet rinner i feta, sega tårar längs glasets insida. I doften är det ganska stickiga fat och vanilj som möter först, sedan lyckas en sniff av syrliga bär och slån göra sig påmind därbakom. Pepprigt. Kanske lite viol. Det doftar rätt läckert, om jag anstränger mig att kolla närmre.

Första smaken är inte i min smak: en överraskande syrlighet överrumplar mig - inte alls vad jag väntat mig. Mustigt? Glödande? Mörkt? Que? Det här känns väldigt ungt och spetsigt, som om det med nöd och näppe hunnit ur fatet och in i flaskan. När det fått lite tid i glaset blir frukten lite mer nyanserad. En strävhet bråkar med syran någonstans i bakgrunden och visst, där i botten finns också ett mörkare och lite sötfruktigt inslag.

Inte särskilt lättillgängligt, här måste man vara på humör för hårda tag och kanske ha en blodig biff eller smakrik gryta att slänga på tallriken. En jämförelse med nyligen druckna och helt igenom trevliga Château Saint-Bénézet, som Esping skrivit om här, får mig att längta efter den bäriga och okomplicerade fransosen.

När jag surfar runt lite hittar jag Niklas J's träffande beskrivning. Det är bara att skriva under på hans omdöme att Duorum i dagsläget känns i yngsta laget. Niklas förespråkar karaffering och luftning i fem-sex timmar, det skulle förmodligen göra en skillnad. Vilken grillare har sådan framförhållning en varm sommardag? Jag kan bara hoppas att de som följer Röttorps och Kronstams rekommendationer också kastar ett öga i bloggosfären.

Inga kommentarer: