torsdag 7 maj 2009

2007 Tabalí Syrah Reserva

En månad med ovanligt låg nivå på kontot föranleder lågsniffning i den röda listans nedersta regioner. Här hittar jag 2007 Tabalí Syrah Reserva, från Limarí-dalen i norra Chile.

Enligt etiketten är dalen förtrollad, ett mystiskt ställe, och vinet - menar man ödmjukt - fångar denna mysticism.

Tabalí är mörkt blåviolett i färgen, det ser kompakt ut i glaset. Den första sniffen direkt efter att korken dragits och jag hällt upp en skvätt inger vissa farhågor: en alkoholbemängd stickande doft, som från överdriven fatlagring, och inte så mycket mer. När jag sippar blir jag inte trollbunden, istället tycker jag vinet är endimensionellt och påträngande.

Efter en dryg timme och en liten sväng i kylen för att få ner temperaturen någon grad, har det långsamt börja hända saker. Den stickande doften försvinner och vitpepparn som utlovas i baksidestexten kommer fram. Fortfarande för mycket ek för min smak, men frukten och syran blir efter hand mer framträdande.

Vinet är kraftfullt mörkt och varmt i smaken, med brända och kryddiga toner. Det saknar den friskhet och lekfullhet som gjorde syrah-vinet från Domaine Monier i Saint Joseph till en sådan angenäm upplevelse, men det finns något där som uppehåller intresset. Det behövs mat till för att det ska funka, ikväll var det en chili con carne men Tabalís rätta element vore en daggfuktig kväll med rejäla köttstycken från grillen som sällskap.

Det smakar definitivt mer ambitiöst än vad man kan förvänta sig för 67 spänn. Innan sänkningen kostade det också 93 riksdaler, vilket egentligen är mer rimligt. Dessutom var det inte länge sedan årgång 2007 lanserades (februari 2009). Hur kan det komma sig att det nu prissänkts med närapå 30%? Jag ringer Systembolagets kundtjänst och får reda på att importören, Vin & Sprit, ska stryka vinet ur sitt sortiment. Det handlar alltså inte om att årgången är defekt, utan - enligt kundtjänst i alla fall - om att importören nu vill få slut på sitt lager och därför har sänkt priset såpass mycket.

När jag kollar runt lite på nätet tycks Tabalí - som för några år sedan kvalade in från beställningssortimentet - ha en hel del vänner därute, i alla fall i tidigare årgångar. Alltså är det en snabbt förvinnande chans för hugade att försöka lägga beslag på några exemplar innan det försvinner ur sortimentet. Jag skulle gärna ha några flaskor i beredskap till sommaren, och spara några till grillsäsongen 2010 för att se vad som hänt med vinet tills dess - bara för skojs skull.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rekommenderar Allegrini för 99 spänn om man vill banta inköpen något. Lätt bästa under 100 man silat halsen med.

P.