lördag 16 maj 2009

2007 Bonterra Chardonnay


Igår kväll gjorde jag prov i munskänkarnas druvkurs. I den praktiska delen skulle tre vita och tre röda druvbestämmas. Riesling, Sauvignon Blanc och Chardonnay respektive Cabernet Sauvignon, Pinot Noir och Syrah. Jag fokuserade på uppgiften och funderade inte särskilt mycket över vinernas kvalité. Förutom när det gällde chardonnay-vinet. Av någon anledning gjorde jag en mental not om att vinet var extraordinärt mediokert. Jag blev därför lite förvånad när det visade sig vara 2007 Bonterra Chardonnay i glaset. Jag har provat det i olika sammanhang och alltid tyckt att det var ett hyggligt och bra balanserat vin. Väl hemma efter prov och provning varvade jag ner med att korka upp en flaska Bonterra för att se vad det var som fångat min uppmärksamhet.

På flaskan står att läsa "Bonterra grapes offer a quality and vibrancy of taste that's unparalleled in the world of ordinary wines". Stora ord och visst är texten lite paradoxal.

Vinet har en rätt svagt gul färg. Doften bjuder på äpple, konstgjord päronarom, tropisk frukt och rätt mycket rostade fat. Smaken är rätt ok så länge vinet är rejält kylt. Fylligt, fruktigt och med någorlunda hygglig syra känns vinet balanserat. Päronaromerna är då lite i bakgrunden och det är mer äpple och tropisk frukt i smaken. När temperaturen stiger något kapsejsar dock vinet fullständigt. Jag upplever det som direkt obehagligt att dricka med en kväljande blandning av artificiella päron och ek. Nej, det blir nog inga fler Bonterra-viner på ett tag. I denna stil föredrar jag Catenas variant men jag dricker långt hellre Olivier Leflaives Les Sétilles

4 kommentarer:

M sa...

Hur gick provet?

Ingvar Johansson sa...

Hej M ! Jotack, provet gick bra, över förväntan. Det var mycket druvtypiska viner i den praktiska delen och därför rätt enkelt. Vis av misstaget från 2-betygsprovet pluggade jag ordentligt på teoridelen så den gick också bra.

Anonym sa...

Hallojsan där.. Jag heter Jessica och jag har precis gått 7 ggr på Druvkursen och imorgon är det 8:e dvs provomgång...sitter o gnugga "knölarna" och förstår inte hur jag skall kunna kirra allt till provet..,några stalltips hur jag kan lära mig på ett bra sätt? Teorin förstår jag är bara att tokplugga typ men "praktiken"...?

Tacksam för alla råd o tips jag kan få...

Vh Jessica

Ingvar Johansson sa...

Hej Jessica

Tyvärr inga bra stalltips utöver att lite på första intrycket. Pinot Noir brukar man kunna ta på den bleka färgen. Sauvignon Blanc på doften av krusbär o kattpiss kombinerat med en hög syra. Fyra kvar. Chardonnay är ofta lite gulare i färgen o syran något lägre. Bara riesling kvar av de vita så den tar du genom uteslutningsmetoden.
Då återstår det som brukar vara lite knivigare. Syrah/Shiraz och Cabernet Saivignon kan vara lite knepiga att pricka in och det är inte så lätt att förmedla ett tips såhär. Lycka till hursomhelst. Berätta gärna hur det gick.