torsdag 22 maj 2008

2000er Weingut Walter Hank Mehringer Zellerberg Riesling Hochgewächs

Igår kväll var det championsleaguefinal. Championsleaguefotboll ses bäst i soffan hos Herr K. Trots optimala yttre förutsättningar så kändes årets final lite avslagen. Två rätt förutsägbara finallag, från samma land dessutom. Avslagenheten kröntes av det faktum att inget av de medverkande lagen har någon plats i mitt hjärta. Detta var ändå inget som hindrade oss från att ha en trevlig kväll och matchen var ju både välspelad och mycket dramatiskt.

Nog om fotboll nu och över till mera väsentliga ämnen. Första halvlek dracks öl. Tre sorters mai-bock, två tyska och en svensk. Hyggliga öl alla tre men visst kändes de lite slätstrukna efter all IPA. Vi han även med en belgisk röd ale från de Konnick. En väldigt lätt och småtrevlig ale men inte riktigt min kopp te.

Över till andra halvlek. Precis som Manchester United började även jag så smått tappa greppet om vad som från början verkade bli en enkel resa. Jag skulle öppna min medhavda 2001 Heinz Schmitt Longuicher Maximiner Herrenberg Riesling Spätlese som kom i maj släppet och gillats av Finare Vinare här Av misstag drog jag istället korken ur herr K's 2000 Weingut Walter Hank Mehringer Zellerberg Riesling Hochgewächs som visade sig vara minst lika bra som jag hoppats att det avsedda vinet skulle vara.

Guldgult i färgen, doften en rätt märklig blandning av brännolja, grapefrukt och mandelmassa. Smaken bjöd på tutti frutti, var nästan halvsöt men med riktigt frisk syra. På tungan kändes en liten lätt kittlande sprits. Så gott och så lättdrucket att förlängning och straffläggning blev torrlagda. Jag vågade inte föreslå herr K att vi än en gång skulle korka upp min medhavda pava.

Inga kommentarer: