söndag 31 januari 2010

Ny lanseringspolitik

Det har förstås skrivits en hel del om Systembolagets nya lanseringspolitik och vad den kommer att innebära. Se till exempel Fagerström i Sydsvenskan och BK Wines nyhetskontrollör Jack. I anslutning till Fagerströms genomgång av nyheterna finns också en behändig lathund, där årets olika lanseringsdagar finns listade.

I korthet innebär det tre "tema"-lanseringar - tema vår i februari, tema sommar i maj och tema höst i september - samt helgspecialer till påsk (15:e mars) och jul (15:e november). Tanken är att de viner som kommer vid temalanseringarna ska finnas under i alla fall tre månader. Som tidigare introduceras i april och oktober viner som ska finnas minst ett år i sortimentet.

En hel del viner blir det även fortsättningsvis att pricka in i tabellen, konstaterar Räknetrissen. En rent numerär genomgång av februarilistan visar inte på någon direkt minskning av antalet titlar. Det som är nytt är en ännu tydligare segregering av billigare viner som blir tillgängliga i större volymer (och som också ska kunna tas hem mer av on demand, om jag fattat det hela rätt) och dyrare viner som bara finns i ett fåtal butiker. Ett exempel: 95755 2008 Rabl Riesling Schenkenbichl för 199 kronor har tagits hem i 360 exemplar och kommer imorron, enligt Bolagets hemsida, att finnas i fysisk form enbart i tre butiker: Regeringsgatan i Stockholm, Nordstan i Göteborg och Hansa i Malmö. Alla 360 flaskorna har tydligen inte skickats iväg från varudepån, och kommer väl (?) att kunna beställas från alla landets butiker.

Det här är i och för sig inget nytt. Just volymen 360 buteljer som tilldelas vinkällarbutikerna känner vi igen. De något billigare vinerna, till exempel 95756 2008 Rabl Riesling Vinum Optimum som kostar 169 kronor, kommer ofta i 1 200 flaskor. Just det vinet kommer imorron att finnas i 41 butiker över landet.

Det som gör åtskillnaden mellan billigt och dyrt tydligast är tomrummet däremellan, som i alla fall i detta "vårsläpp" ekar som ett ångestskri i rymden - det vill säga totalt ljudlöst. I prisintervallet 90 - 120 kronor återfinns tio viner (av cirka 90 totalt). I den prisklassen blir det kortslutning i systemet. Det ska uppenbarligen vara viner som går att få i tillräcklig volym för att man ska kunna garantera tillgången till nästa temalansering, och då tittar man förstås inte på de mindre producenter av goda mellanprisviner vinvärlden är full av.

Eller förresten, det gör man kanske. Listan på datum att hålla reda på innehåller också "exklusiva tillfälliga lanseringar" (åtta stycken under året). Dessa består av viner som, enligt Fagerström, inte alltid kommer att åtföljas av något nummer av Varunytt och som dyker upp i vissa utvalda butiker. Det skulle, menar Fagerström, inte nödvändigtvis behöva vara exklusiva viner i meningen svindyra, utan även sådana som landets vinbloggare så hett önskar fler av - spännande viner som inte kostar skjortan från intressanta mindre producenter. Det kan man ju hoppas. Fast i det aktuella Varunytt - där också det som jag uppfattar som det exklusiva släppet listas - kostar det billigaste rödvinet i förteckningen över små partier, 2007 Masante Dolcetto Aldo Conterno, 149 kronor. Sedan drar det iväg. Dessutom står det att dessa viner bara ska finnas i de tre specialbutikerna. Det är inte helt lätt att begripa hur upplägget kommer att bli.

För att hålla koll på kommande nyheter kan man ju alltid söka på hemsidan. Fast inte på "Nyheter" (där finns bara april- och oktobervinerna) utan på "Tillfälligt sortiment" och viner med tilläggsbeteckningen C. Den listan upptar alla tillfälliga nyheter som finns i sortimentet och alla som kommer. Just nu blir det 24 söksidor. Jag har inte hittat något sätt att till exempel söka på C för att få en mer behändig lista att rota igenom. Tanken är i alla fall att alla ska kunna beställa ur det exklusiva sortimentet från sin lokala butik, om man nu till äventyrs skulle hitta det.

Så bilden förstärks, det vill säga bilden av vad Bolaget har för bild av sina kunder: en grupp (stor) som bara vill kunna gå in i sin lokala butik, greppa nåt billigt tjut och kalas på det, samt en grupp (liten) som är kunnig, penningstark och nördig nog att lusläsa hemsidan, gå till butiken och beställa hem av det exklusiva sortimentet. Det är väl också detta tänkta segment som ska vara intresserad och insatt nog att söka efter goda mellanprisviner utanför standardsortimentet i beställningssortimentet - vilket kräver hög grad av kunskap, för här är inte Bolagets personal något att ha när det gäller vägledning (och man får inte lämna tillbaka varorna om det skulle visa sig vara ett sne'köp).

Nåväl. När Räknetrissen skummar igenom kritiker-omdömena av de viner journalisterna fått smaka, verkar februarisläppet innehålla många godbitar. Han kommer nu att ge sig iväg ut i snöyran för att samla mer material till sitt excel-blad, och om han inte fastnar i någon driva kan det komma en liten sammanställning bortåt nattkröken.

7 kommentarer:

Vintresserad sa...

Väntar med spänning på resultatet av excel-excercisen!
MVH - Vintresserad

Svenssonsmakaren sa...

Klockrena iaktagelser som vanligt, bravo. Väntar i likhet med Vintresserad med spänning på lägesrapporen, även om jag redan har siktet inställt. Tur att det är någon som låter sifferexercisen flöda så här en söndagskväll.. Mvh

Ingvar Johansson sa...

Jag har stört mig på systembolaget så länge nu att jag inte riktigt orkar hetsa upp mig längre. Hade jag orkat så är det nog att SB på ett så flagrant sätt gynnar storstadskunderna som hade stört mig mest. Jag hade kanske också retat mig på att det krävs 45 sidor för att förklara lanseringspolitiken, en förklaringen som faktiskt framstår som raka motsatsen till det den utger sig för att vara. Det faktum att det finns avlönade personer som sitter och funderar ut tramset är nästan bortom min fattningsförmåga. Likheterna med forna tiders Sovjet blir allt flera. Brödköerna har vi vant oss vid. Nu har vi fått en femårsplan också. Allt för vårt eget bästa. Tack gode gud för att det finns alternativ

Anonym sa...

Kan ni inte bara skriva hur ni vill att Sb ska göra med sina nyhetslanseringar.
Skulle vara så kul om någon kunde komma med en ide om hur det ska vara.

/P

Ingvar Johansson sa...

Hej P ! Jag vill inte att SB ska göra några nyhetslanseringar alls. Jag vill att det läggs ner. Jag är helt övertygad om att importörerna skulle klara den biten alldeles utmärkt. Det funkar ju faktiskt i övriga världeb

Anonym sa...

Men nu kommer du få leva med Sb ett tag fram över, så få höra nu hur de ska göra!

/P

Ingvar Johansson sa...

Leva med bolaget får jag kanske göra men jag behöver ju inte handla där... Jag tror uppriktigt sagt inte att det går att göra bra. Förbättra går kanske...