fredag 1 januari 2010

2003 Rojac Malvazija Maceracija


Trots det jag skrev i det föregående inlägget så började jag gå igång och veva de bästa vinupplevelserna under 2009. En av av de riktigt stora var mitt och Trisses besök hos Uros Rojac i den slovenska delen av Istrien. Tankarna på vår Slovenien-resa blev en påminnelse om att det var länge sedan jag drack något av Rojacs viner. Det slog mig också att hans viner mår bra av lång luftning och att Trisse kommer imorgon. Så varför inte korka upp en flaska redan nu och ta ett litet smakprov.

2003 Malvazija Maceracija är ett extremt vin som inte liknar något annat. Det handlar om ett vitt vin som jästs med skal och kärnor på ekfat i en månad. Därefter har det lagrats på jästfällningen i ett år på gamla barriquer och därefter ytterligare ett år på stora ekfat.

Vinet går i en intensivt guldgul nyans. Doften är verkligen intensiv med honung, blommighet, torkad frukt, smörkola och vanilj. Men det kommer mera. Det vilar något mysko, murket och bedagat eller lätt förmultnat över doften. Något jag upplever som positivt.
Smaken är även den mycket speciell. Vinet känns inledningsvis lätt och uppfriskande innan smaken börjar breda ut sig. Sedan dyker det upp gula plommon, honung och smörkola.Vinet får plötsligt en annan tyngd och kropp. Syran lyfter smaken ett par snäpp till och det hela mynnar ut i ett långt, kryddigt och lätt bittert slut. I finalen dyker det även upp en viss strävhet. Om jag druckit vinet ur ett svart glas hade jag tagit det för ett rött.

Ett unikt vin som och en väldigt bra början på vinåret 2010.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter VÄLDIGT intressant!

Ingvar Johansson sa...

Ja Rojacs viner är väldigt intressanta. Han gör en vit cuvee, Stari d'or Belo, som är ännu bättre. Det fanns en dansk importör på g och NJ Consulting övervägde att importera till Sverige men det har ännu inte blivit något. Tyvärr.

Anonym sa...

Så spännande! Det kan vara värt att prova, till och med att göra ett besök.

Gott Nytt Mat & Vinår/ Mimmi

Ingvar Johansson sa...

Mimmi ! tack det samma. Visst är det värt att göra ett besök hos Rojac. Vi fick ett fantastiskt mottagande. Slovenien är ett väldigt intressant vinland men många unga och kunniga producenter.