lördag 25 juli 2009

2001 Chateau Tour Saint-André


Efter några dagar med halv- och heltaskigt uteätande och en total avsaknad av egna ambitioner i köket bestämde jag mig för att försöka bryta den negativa trenden. Jag marinerade och stekte lammfilé, rostade potatis och broccoli, kokade ihop en rödvinssås och kokte Le Puy-linser. En hygglig måltid på 45 minuter. Till maten valde jag en 2001 Chateau Tour Saint-André, ett vin som jag provade som hastigast här.

Vinet importerades av Helsingborgs Vinhus ( slutsålt) och kommer från Lalalande de Pomerol. Det är gjort på 55% Cabernet Franc, 35 % Merlot och 25% Cabernet Sauvignon och har lagrats ett år på fat som användts en eller två gånger tidigare.

Vinet har en tät mörkröd färg som har börjat övergå i en brunare nyans. Doften innehåller svarta vinbär, plommon och hallon tillsammans med en lätt kryddighet. Rätt trevlig doft men inget jag riktigt går ingång på. Smaken är medelfyllig, med viss sötma, lite låg syra och finkorniga tanniner. Ikväll gör vinet inte alls samma positiva intryck som sist. Absolut inte dåligt men lite platt och ospännande. Framförallt saknar jag syran Till maten funkar vinet sådär och jag börjar längta efter syrah.

Nej, jag lyckas alltför sällan i mina försök att närma mig Bordeaux och är i behov av en snabbkurs

Inga kommentarer: