söndag 5 april 2009

2007 Terra Andina Carmenere Reserva


Det är kul att få vin. Gladast blir jag av Cote-Rotie, Hermitage och bra Barolo. Men även andra vingåvor glädjer. Det är kul att få vin som man inte skulle köpa själv, som man normalt inte dricker. Häromveckan fick jag en flaska chilenskt vin och jag kan inte minnas när jag senast köpte vin från Chile. Vid närmare eftertanke minns jag inte ens när jag senast drack ett sydamerikanskt vin.

2007 Terra Andina Carmenere Reserva är ett mycket mörkt vin. Lila skulle man kunna säga, och nästan helt ogenomskinligt. Den kraftfulla doften domineras av frukt och fat. Mest framträdande är de svarta vinbären men jag känner också lite björnbär och plommon. Här finns en rätt trevlig kryddighet, tobak och lite vanilj från faten.
Smaken är fyllig och inleds med en tydlig sötma som inte känns så kul. Sedan kommer svarta vinbär och körsbär. Mot slutet kickar tanninerna och en rätt livlig syra in och lyfter vinet. Eftersmaken hänger kvar förvånansvärt länge.

Jag är inte överdrivet förtjust i vinet men man får onekligen mycket smak för pengarna. Till en välkryddad chili eller varför inte något kolgrillat i het marinad funkar det säkert bättre än det mesta i samma prisklass.

Inga kommentarer: