tisdag 12 augusti 2008

2004 Trentino Rosso Superiore Maso Toresella


Efter att häromdagen ha blivit lätt positivt överraskad av Cavits 2003 Quattro Vicariati öpnnade jag i kväll producentens röda toppcuvée Maso Toresella. Det känns verkligen som en typisk italiensk prestigeprodukt. Flaskan är är löjligt tung och försedd med guldetikett. Samma druvor, cabernet sauvignon, cabernet franc och merlot men med en högre andel CS. Tyvärr annan årgång. 2003:an av Maso Toresella erhöll toppbetyg av italienska vinkritiker, bl a tre blå stjärnor av Veronelli, och sålde slut i ett nafs. 2004:an fanns tillgänglig när jag besökte Cavits enotek i somras vilket såklart talar för en sämre årgång.

I glaset är glaset till förväxling likt lillebror Quattro Vicariati, mörkrött med en orangebruna inslag. Doften gör mig lite konfunderad. Jag hittar fattonerna, tobak och en del animaliska toner men inte så mycket mer. Visst finns det lite fruktighet, som får mig att tänka på plommon och svarta vinbär, men den är klen. Smaken är fyllig, och kraftig med tydliga syror. Det som saknas är frukten och jag finner vinet rätt ointressant. Ett ambitiöst vin som inte lever upp till förväntningarna i denna årgång. Kostade ca 12 euro hos producenten.

Inga kommentarer: