måndag 16 juni 2008

2007 d'Arenberg The Hermit Crab Viognier Marsanne

Det var förstås upplagt för besvikelse. När australiska producenten d'Arenbergs The Hermit Crab gästspelade på Bolaget som tillfällig nyhet för något år sedan, uppstod omedelbart tycke, rentav en liten förälskelse. Vi hann njuta av några flaskor innan det tog slut den gången. Sedermera upptäckte jag att vinet fanns i beställningssortimentet, men kom mig inte för att ordna hem det. Därför var glädjen stor när det lanserades i det ordinarie sortimentet i april-släppet, i den nya årgången 2007.

Förväntningarna vara alltså stora, när jag nu bestämde mig för att prova Eremitkrabban igen. Färgen ljusgul, inget att säga om den. Doften - här har jag tydliga minnen av 2006:ans spännande, kalkhaltigt mineralrika och havsnära aromer. Nu fanns bara en antydan till detta, istället var det päron/melon och kryddighet som dominerade. Smaken gick i samma stil: trevligt fruktigt och kryddigt, ett ok vin men utan den där extra finessen som vi längtat efter. Synd, jag ville så gärna bli förtjust igen. I samma prisläge och stil - The Hermit Crab kostar 93 kronor - finns ju hård konkurrens av exempelvis Tahbilk Marsanne och Ca' Rugate Monte Fiorentine.

d'Arenbergs sortiment har varit på tapeten tidigare, då med en röd variant anmäld av Esping här.

Inga kommentarer: