onsdag 4 juni 2008

Twist and Stout

I går avslutades ett projekt som tagit mycket av min tid och mitt engagemang under de senaste månaderna. En känsla av samtidig hänförelse och utmattning infann sig och jag styrde mina steg mot Bishop's Arms för belöning och vederkvickelse. Det fanns inget som omedelbart fångade mitt intresse på hanarna. Rätt bra faktiskt, för då går det lättare att prova något nytt. Jag fastnade för en porter från relativt nystartade göteborgska Oceanbryggeriet. Drycken är svart som synden utan en massa onödigt skum. Doften är överraskande frisk. Denna porter fortsätter sedan att förvåna hela vägen. Här finns en del rostade toner, lite rökighet och lakritsmen den är förhållandevis lätt, frisk och fruktig. Jag brukar normalt förknippa porter med den mörka årstiden men Oceanbryggeriets variant funkade helfint i sommarvärmen. Jag fortsatte med en gammal bekant, Oppigårds Indian Tribute och för första gången blev jag besviken på en öl från Dalarnas stolthet. Fruktigheten var helt borta. Förmodligen ett gammalt fat eller dåligt hanterat av puben.

Inga kommentarer: