torsdag 12 juni 2008

Bangla Beer & Kloster Eberbach

P har nått mogen ålder, det vill säga 40. Firandet startade på Indian Haweli vid Möllan, en reko indisk sylta. Stället bjuder på ambitiöst tillagad mat i anspråkslös miljö. De har också en öl från Bangladesh, Bangla Beer, som kanske inte helt lever upp till de lyriska höjder som utmålas ¨på dess hemsida men som var helt adekvat till de kryddstarka, smakrika rätterna på bordet.

Aftonen avslutades hemma hos P & M, där gästerna bjöds på marängsviss och vin. Halvtorra Kloster Eberbach - om det nu var Riesling Kabinett eller Riesling Spätlese låter jag vara osagt - var ganska trevligt och till och med lite syrligt uppfriskande i första rundan, men snabbt ointressant och klibbigt att dricka. Den knappa hundralapp Eberbacharna kostar lägger jag hellre på något annat. Jag börjar tro att halvtorrt vitt vin från Tyskland inte är min grej, men ska låta det vara osagt innan jag prövat det vin Esping uppskattar här. M & jag var överens om att det torra soave-vin som sedan kom på bordet var bättre sällskap till de allt mer animerade samtal om Eskil Erlandsson, statsterrorism, den svenska visans betydelse för det politiska uppvaknandet i ungdomen samt country-musik i allmänhet och Marty Robbins Gunfighter Ballads and Trail Songs i synnerhet, vilka ringlade sig fram mot småtimmarna. Exakt vad det var för vin som dracks har jag dessvärre ingen som helst aning om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Soaven ifråga heter levarie soave classico masi 2006,
har produktnummer 6997 på bolaget och betingar 72 kronor.

P.

Jörgen Andersson sa...

Ah - tack för upplysningen & många tack också för senast! Jag hade ett svagt minne av att det stod Masi på etiketten, men vill ju ogärna fara med osanning. Min bristande uppmärksamhet och fallerande minneskapacitet är en ständig källa till irritation - jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att det är åldersrelaterade fenomen, snarare kanske med ett alltför ymnigt intag av koncentrationsförsämrande substanser som alkohol i alla former.