fredag 10 juni 2011

2010 Omaka Springs Sauvignon Blanc

När mitt vinintresse var nyväckt drack jag ofta och gärna nya zeeländsk sauvignon blanc. Mycket smak och lätt att känna igen, tryggt och behändigt för nybörjaren. Jag tröttnade dock relativt snabbt på det jag uppfattade som alltför endimensionellt och förutsägbart. Istället började jag uppskatta de sparsmakade varianter från Loire och mera yppiga exemplar från Friuli- Venezia Giulia. Spännande att se hur det funkar med en antipodisk sauvignon idag.

2010 Omaka Springs Sauvignon Blanc är inte helt druvrent utan innehåller 5 - 6% semillion. Vinet går i en ljust guldgul nyans. Doften är mycket intensiv och aromatiskt för att inte säga parfymerad. Här finns de typiska inslagen av svarta vinbärsblad och krusbär tillsammans med en stor skål med tropiska frukter. Över hela härligheten svävar intensiva fläderaromer. Det är nästan så att doften framkallar nysningar. Inte helt lätt att hitta nyanserna men rätt häftigt.


Smaken går i exakt samma stil som doften. Det är over-the-top med hög intensitet och ett sammelsurium av olika inslag på temat blommigt-tropiskfrukt-citrus-vinbärsblad. Frisk syra men också en lenande sötma. Alltså, inget att plocka fram till den finstämda plattfisken men helt utmärkt till kvällens rökta lax med färskost och finrivet citronskal.

Utan tvekan ett väldigt välgjort vin som levererar mycket pang för pengen.

Varuprov från Wicked Wine

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket pang för pengarna!! Låter bra. Drack i växthuset i söndags Ch Bonnet vita. Hustrun undrade (som van Bonnet konsument) oj var det inte mycket S.Blanc i detta vin? Ingen aning, flaskan redan i sopsorteringen men visst det var mycket krusbär och lite av semillion fetman. Gott var det i alla fall. Jag tog Räckne Trissen på allvar och köpte mig 1 styck Montirius Garrigues som jag precis dragit upp. Någon påstod att baklänges var bättre i listan. Härligt vin efter första dosen. Problemet med att köpa en flaska vin är att jag såg Paulo Scavinos Barolo 2006 (standard varianten) för ca 370 kr och där fanns bara tre kvar. Dom tog jag och resultatet blev något dyrare än en Montirius./Höganäs.

Anonym sa...

Montirius tar sig och bir mer och mer lik den jag drack föra året. Odlar man salmiak i södra rhone??. Den har "blommat ut" och nu djävlar är det ett grill vin.. Bra stuns med en ryggrad som en annan inte har./Höganäs.

Ingvar Johansson sa...

Bonnet tror jag innehåller ungefär 50-50 SB o semillion men visst har det väldigt tydlig SB-karaktär. Barolon har jag inte testat men däremot känner jag väldigt väl igen fenomenet att handla mer och dyrare än jag tänkt mig. Det går ännu lättare när man handlar över nätet och inte behöver plocka fram börsen.