tisdag 14 juni 2011

2009 Domaine des Marrans Julienas


Jag fortsätter mina försök att närma mig beaujolais och plötsligt har det blivit intressant att rota runt i vinbutikerna igen, även i Helsingör. Jag har inga särskilda kunskaper men heller inga fördomar eller förutfattade meningar, bara nyfikenhet och ett öppet sinne.Vinerna är sällan dyrare än att man kan chansa. I värsta fall har man basen till en grillmarinad eller en sås. Vid senaste besöket hittade jag en flaska som gjorde mig lite konfunderad. En beaujolais med 14.5%, kan det funka ? Jag var mer än lite skeptisk men i vanlig ordning tog nyfikenheten överhanden.

Domaine desMarrans har sitt säte och 10 ha vinmark i Fleurie. Därutöver har man mindre vingårdar runt om i området varav ett ha med 55-åriga stockar i Julienas varifrån mitt vin kommer. Avkastningen ligger på 35 hl/ha, vinfikationen är traditionell med lagring på stora fat.

2009 Julienas är blårött i färgen och mycket tätt. Doften är bärig och saftig. Vinbär, blåbär och hallon. Bakom bärfrukten finns tydliga minraler och generöst med sötlakrits. Tyvärr också en del alkohol.

Smaken är större och kraftfullare än hos någon annan beaujolais jag provat. Vinet är bärigt och saftigt med en rejäl syra. Tyvärr slår alkoholen igenom i smaken och vinet känns märkligt obalanserat. På något sätt blir det både lätt och klumpigt på samma gång. Inte kul alls och jag ger faktiskt upp efter ett glas.

Hmm, kanske vore det inte så dumt att kombinera entusiasm och nyfikenhet på ett nytt område med lite kunskap. Importeras till Danmark av Haller Vine och kostar

3 kommentarer:

JN sa...

... skjortan?
... mer än det smakar?

Låter hur som helst som något att undvika.

Anonym sa...

En beaujolais med 14,5% alkohol!!Låter som ett kap för yrsel per krona. Din nyfikenhet är det ju inget fel på och som ni brukar säga någon måste göra jobbet. Vad blev det av den pavan? Marinad eller vinsås? Köpte själv en Pinot Noir från USA med det passande namnet Irony. Varningsklockorna borde skrälla men nej då. Upp med korken och din beskrivning av Domaine des Marrans Julienas stämde väl med Irony. Tyvärr./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

JN ! 112 DKK !!

Höganäs! Marinad. Trots allt så måste jag säga att jag går på färre nitar nu.