söndag 19 juni 2011

2006 Pelissero Langhe Nebbiolo


Pelisseros 2005 Barbaresco Nubiola har varit en vardagsfavorit under ett par års tid. Vinet bjuder kanske inte på det uttryck jag allra helst ser hos ett nebbiolo-vin men likväl har jag känt mig mer än nöjd när jag fått ett par glas till en portion långkokt kött eller en pasta med köttfärssås. Ett modernt men också väldigt välgjort vin. Och billigt ska kanske också tilläggas. Pelisseros viner säljs med jämna mellanrum på tilbud hos danska Superbest och barbarescon brukar då kosta under hundringen. Nu är 05:orna i princip slut och jag behöver hitta en ersättare till husets vin. Varför inte prova den 2006 Langhe Nebbiolo som just nu säljs för 100DKK på andra sidan sundet.

I glaset är vinet vackert rubinrött. Doften verkligen spektakulär. Den domineras av röda bär som hallon, vinbär och körsbär. Det finns en del försiktiga toner av tjära, lösningsmedel och mandelmassa och mynta. I bakgrunden anas fatlagringen. Ett rasande trevligt vin att sniffa på.

I munnen känns vinet friskt och slankt men har ändå både kraft och pondus. Till en början är det den röda frukten som dominerar. Via ett mellanpart med lite mörkare tongångar klingar det hela ut i en fin eftersmak med fina mineraltoner. Tanninerna är finkorniga men bestämda.

Det här känns faktiskt som ett snäpp upp jämfört med 2005 Barbaresco Nubiola. Mera nyanserat och elegant men också något lättare.

Till sist, är det inte märkligt att en så pass modern producent som Pelissero inte har en fungerande hemsida ?

5 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Va, har SuperBest börjat kränga nollsexan igen?

När vi var där i påskas var det ju 2009 vi köpte. 2006 var klart vassare, men vi skulle ännu hellre köpa 2007 Nubiola igen. Allt mellan 99 och 149 är okej ;-)

Pelisseros hemsida är tydligen under omgörning just nu, så det är nog ganska tillfällligt. Något större företag är det ju knappast, även om Giorgio P. ger intryck av att vara rätt så driftig.

Ingvar Johansson sa...

Jag handlade Nubiola 07:or också, tyvärr inget tilbud men 149DKK är ju helt ok.
Pelisseros hemsida är verkligen ett kapitel för sig själv. Länge var den helt inaktuell och nu görs den om. Jag vet inte hur många flaskor Giorgio gör, 150.00 om året ? Tror inte det är många producenter med så hög profil som inte har en fungerande hemsida. Fast å andra sidan har han marknadsfört sig med en unik Brian Eno-CD, "Long Now"

Anonym sa...

Har aldrig provat detta vin men och andra sidan har jag varit dålig på Nebbiolo safari i Danmark de senaste åren. Vinet verkar ju synnerligen lovande och till ett minst sagt bra pris. Brian Eno som marknadsförare!!. Music for Wine eller?. Var ligger närmaste Super Best? Tror jag frågat tidigare men glömt svaret. (säg inte Charlottenlund igen.) Känns befriande att läsa om ett intressant vin efter ha plöjt igenom inläggen angående BGK vara eller icke vara på Finare Vinares blogg men det är tydligen ett hett ämne./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Jag tycker diskussionen hos FV var lite kul och drog iväg åt många håll. Det finns ett Superbest i Helsingör ute vid Prövestenens köpcenter.

Anonym sa...

Tack!! Äntligen en affär i "närområdet" så att jag slipper släpa mig till något märkligt industriområde i Kokkedal. Jo nog spretade diskussionen åt många håll hos FV. Drygt 60 kommentarer, en riktig kioskvältare!!./Höganäs