Som man kunde ana är det inget tillfälligt tekniskt fel på Systembolagets hemsida som gör att de röda siffrorna på prisnedsatta produkter blivit svarta. Det är följden av ett beslut som tagits i en eller annan av företagets ledningsgrupper.
Det är beskedet Räknetrissen - denne murvel i den vindrickande allmänhetens tjänst - får då han kontaktar Bolagets kundtjänst. Snubben som svarar menar att beslutet ligger i linje med att Systembolaget inte ska driva försäljningskampanjer, skylta med lockpriser och så vidare. Beslutet har alltså fattats internt, men i alla fall delvis som en följd av att det kommit kritiska synpunkter utifrån.
Räknetrissen hävdar å det bestämdaste att hans tjat om "röda listan", "rea på bolaget" och liknande inte kan ha något med detta att göra. Det vore, menar han, att tillmäta en sketen blogg alltför stor betydelse. Det där med rea är för övrigt ett språkbruk som snotts från gammelmedia, som vi ju vet har mycket större genomslagskraft.
Nåväl. Av allt att döma kommer det även framöver att ske prissänkningar av vissa produkter, för att rangera ut hyllvärmare och göra plats för nylanseringar. Det ska också fortsättningsvis vara möjligt att söka på kategorin "Nedsatt pris" på hemsidan och få en behändig sammanställning. Förhoppningsvis kommer listan att vara komplett. Men i butikerna ska det inte förekomma prislappar där det framgår att priset på en vara sänkts - det ska det förvisso inte ha gjort innan heller, menar kundtjänstkillen.
Det är egentligen ganska förståeligt att den här förändringen kommer. Som kundtjänstkillen säger ter det sig märkligt att Systembolaget använder typiska realisations-signaler i sin kommunikation med kunderna. Räknetrissen kommer förmodligen även i framtiden att använda ord som "rea-fynd" och "prischock". Alternativt sluta uppmärksamma detta fenomen, nu när det kommer att försiggå än mer i det fördolda, och nöja sig med att handla på sig det som verkar intressant innan det tar slut.
10 kommentarer:
Intressant läsning. En del av svaren väcker dock nya frågor. T ex från vilket håll kom de kritiska synpunkterna utifrån ? Är det nykterhetslobbyn ? Finns det någon osynlig maktstruktur som inte vill att rött ska förknippas med något positivt ? Vilka var det som fattade beslutet ? Hur såg beslutunderlaget ut ?
Man kan ju också fråga sig om det kommer att stanna vid detta ? Kommer man i nästa steg att ta bort sökfunktionen "nedsatt pris" ? Eller t o m sluta upp med att överhuvudtaget ange varans tidigare pris ? Kanske kommer man i framtiden att bestämma sig för att enbart höja priser ? Det skulle ju isåfall ligga i linje med SB's uppdrag föreställer jag mig.
Plotten tjocknar...
Tja,
Vinerna från DRC förtjänar väl verkligen en röd prislapp i Sverige.
@Ingvar: Räknetrissen försökte stampa kundtjänstkillen på halsen avseende dessa intressanta frågor, vilket ju är svårt att göra över telefon (stampa på halsen, alltså). Han var hursomhelst mycket förtegen och släppte inte ifrån sig någon information. Nykterhetslobbyn är väl en utbildad gissning. "Vi tar hänsyn till alla synpunkter och försöker rätta oss efter dem, även om vi inte håller med", tyckte jag grabben sa. Det förklarar ju en del...
@Anonym: DRC?
Kan inte annat än imponeras av den enträgenhet och nitiska anda i vilken Räknetrissen verkar. Själv tycker jag mig numera ha tillskansat mig ett mycket avslappnat förhållande till det svenska Monopolet, där jag har börjat betrakta alla deras sällsamma manövrar som ren och skär underhållning.
/Patrik
@Patrik: Ja, det är egentligen bara Räknetrissen som orkar hålla på, likt en Don Quijote i kamp mot väderkvarnarna. Men även denne oförbätterlige entusiast mattas inför ständiga, oändliga listor av tillfälliga nylanseringar vilka för det mesta - om de är av intresse - redan är slutsålda när hans tabeller redovisas. Även Räknetrissen börjar ana att det finns en vinvärld utanför SB's sortiment. Förmodligen funderar han just nu på hur denna ska kunna redovisas i en excel-tabell
Bäste Räknetrisse!
Vill bara uppmana dig att fortsätta kampen! Den ger oss läsare dels värderad information (till skillnad från Systemets s.k Kundtjänst som sysslar med des-information), dels uppiggande och upplyftande leenden under läsningen! Båda delar uppskattas :-) MVH - Vintresserad
@Patrik Du måste ha i åtanke att SB's senaste tilltag är ett hot mot en av grundvalarna i Räknetrissens existens.
Håller med om att SB's sällsamma manövrar kan vara god underhållning men det kan bli ännu roligare om man ger dem en liten hjälp på traven
@Vintresserad: Tack för de vänliga orden. Jag ska framföra dem till Räknetrissen, han sitter fortfarande i skamvrån efter genomklappningen med aprilnyheterna. Nu kommer han få blodig tand och göra excel-tabeller så länge monopolet finns kvar är jag rädd.
@Ingvar: en helt riktig analys av situationen! Men egentligen sporrar det bara murveln i honom att gräva ännu djupare i hemsidans avlagringar.
Nykterhetslobbyn lär ju knappast ligga bakom tilltaget; då skulle det knappast finnas en sådan publikvänlig skyltning och placering av boxvinerna. Ej heller skulle dessa kvantitetsfenomen vara så många till antalet om nykterhetsivrarna hade något att säga till om (kvalitetsivrarna är ointressanta i detta sammanhang och utgör ingen lobbygrupp som SB lyssnar på).
Nej, precis som hela Systembolagets organisation, snart en koloss på lerfötter (om inte redan), så är varje avvikelse, må det vara småskaligt producerat vin, småsläpp, beställningssortimentet och röda prismarkeringar blott lika med extrajobb och det ställer till det för logistikapparaten.
Senaste jag hört är att det drastiskt ska dras ner på småsläppen av de få udda viner som faktiskt hittar in till bolaget. Logistikproblem. För tidskrävande att hantera har jag fått veta...
Ska det läsas som att SB är på väg att ge upp eller kör man blott över alla de som vägrar dricka mängdproducerat vin vilket är det enda logistiken tillåter hanteras?
Jag håller med Patrik. För en numer utomstående betraktare så är detta underhållning, lite som den minutkontrollerade cigarett- och alkoholförsäljningen på båtarna mellan HBG-Helsingör. Måste vara underbart beskåda för övriga européer...
MVH
Niklas
Logisitkproblemen är bara en följd av ett helt perverterat system med märkliga moduler och konstlat hittepå. Om vi nu måste ha ett försäljningsmonopol så låt oss få ett som går att leva med och låt butiksföreståndarna själva bestämma vad de vill ha i sina butiker. Hade gjort jobbet lite roligare för personalen och butiksbesöken mera spännande för konsumenten. Då dyker naturligtvis rädslan för otillbörlig påverkan från importörer upp. Eller kanske är det rädslan för att fel personer ska komma i åtnjutande av den otillbörliga påverkan.
Så länge det ser ut som det gör får man försöka att ha lite roligt på systemets bekostnad.
Skicka en kommentar