söndag 2 oktober 2011

2005 Travaglini Gattinara


Butiken där jag brukar handla vin i italien verkar ha bytt ägare någon gång under året. Vid sommarens besök så var den vänliga damen borta och ersatt av en lätt stressad herre som inte alls verkade uppskatta de producenter jag frågade efter. Jag behövde handla vin eftersom jag fått möjlighet att skicka hem ett par lådor fraktfritt och kände inte till någon bättre butik.

IValpolicella-sortimentet hade Viviani ersatts av Tommasi och Masi. Damijan Podversic hade försvunnit ur Friulien-avdelningen men det fanns många flaskor från Vie di Romans. Cappellanos Baroli lyste med sin frånvaro medan La Spinetta-hyllan var välfylld. Jag gissar att ni vid det här laget har bilden rätt klar för er.

Den som kan sina nord-piemonteser har väl redan gissat vilken Gattinara-producent som fanns representerad. Travaglini är den mest kände producenten i Gattinara. Med en areal på 42 ha och en produktion som uppgår till 250.000 är man också en av de största. Vingårdarna ligger på c a 350 meters höjd. Jordarna har lågt ph-värde och är rika på järnhaltiga mineraler.

2005 Travaglini Gattinara är gjord på 100% nebbiolo. Vinet lagras på ek under två år, 25-30% på barrique och resten på botti. Vinet går i en rubinröd nyans som börjat dra sig mot de oranga och är helt transparent. Det första doftintrycket är lite lätt kyligt med tallbar och mentol. Det dyker upp lätta pustar av aceton. Det finns inslag av nypon, hallon och jordgubbar, stendamm och lakrits. Ett riktigt trevligt vin att sniffa på.

Smaken lever kanske inte riktigt upp till förväntningarna utan känns lite enklare. Smaken domineras initialt av fruktsötman innan syrorna kickar in och vinet ger klara associationer till hallonbalsamvinäger. Tanninerna är mycket finkorniga och lägger sig som stendamm i munnen. Fina mineraltoner, kryddor och lakrits i slutet. Det som saknas är lite mer stoppning eller substans.

Vinet kostade runt 15 euro och är väl värt sitt pris. På det hela taget bättre än väntat. Samtidigt vet jag att det finns andra, och betydligt mera spännande producenter i Gattinara som IV-Patrik har koll på. På SB finns två av Travaglinis viner att köpa i sexpack.

1 kommentar:

Vintankar sa...

Vivianis ersatt av Tommasi och Masi.
Jag hade gråtit blod!

JC