fredag 7 oktober 2011

2008 Château Poujeaux & 2007 Guigal Gigondas


Under de drygt fyra år som Billigt Vin existerat har vi med gemensamma krafter lyckats skrapa ihop 17 inlägg som taggats bordeaux. Det är sådär fyra per år och speglar nog rätt väl hur min konsumtion ser ut. Det finns hela tiden i mitt bakhuvud att jag borde prova mer. Om inte för annat så för att skaffa mig lite referenser. I septembersläppet dök så 2008 Château Poujeaux upp samtidigt som jag fick en förfrågan från några kollegor om att ordna en introducerande vinprovning på temat bordeaux, bourgogne och rhône. Ett par flaskor inhandlades och ikväll korkade jag upp den första.

Vinet är tätt mörkrött med lite blå inslag. Doften är precis som jag föreställt mig att bordeaux ska vara. Det är svarta vinbären, plommonen, kaffearomerna och salmiak i skön förening. Det är elegant, stramt och klassiskt. Inget flamsigt flörtande men heller inte alltför uppsträckt. En doft jag känner mig rätt bekväm med.

Smaken fortsätter i samma stil. Medelfyllig, stram och klassisk. Frisk syra och lite småverisga tanniner. Frukten tillför en hel del - hör och häpna- charm och det är inte det minsta svårdrucket. Att det blir bättre med lagring är väl ingen djärv gissning men det är riktigt gott redan nu, även utan mat.

Jag är lite förvånad över att jag gillar det här såpass mycket och funderar på vad det kan vara som gör att det funkar för mig. Får jag en Chianti Classico gjord i samma stil uppskattar jag det sällan. Det kan ha att göra med att det verkligen är torrt. Kanske är det kombinationen fruktsötma och rostade fat jag ogillar.

Medan jag ändå var igång passade jag på att prova ett annat nysläppt vin, 2007 Guigal Gigondas som fått 94 poäng av Robert Parker och lovord av såväl vinskribenter som av ett par bloggare.
Doften kan man väl beskriva som lika ursprungstypisk som Château Poujeaux men anslaget är naturligtvis ett helt annat. Här är frukten i förgrunden och den domineras av mastiga körsbär och hallon. Fonden utgörs av lite mörkare tongångar i form av nystyckat kött, örtkryddor och trä. På något sätt känns det som att vinet är lite snöpt. Trots lång luftning kommer det aldrig riktigt loss. Det känns dovt och oförlöst.
Smaken går på i samma stil. Vinet är drygt medelfylligt. Allt finns på plats. Frisk syra och tydliga, lite torra tanniner. Kryddig, lite värmande avslutning. Trots det så övertygar det här vinet mig inte riktigt. Jag hittar inte något som fångar min uppmärksamhet, något som väcker mitt intresse. OK, men rätt tråkigt kan väl sammanfatta mina intryck. Och vem vill väl dricka tråkiga viner en fredagskväll?

6 kommentarer:

Frankofilen sa...

Grattis Ingvar - you've just been Bordeaux'ed.

Nämen visst är 2008 Poujeaux ett gott glas? Jag tycker du fångar det på pricken - rätt klassiskt med syror och lite småstrama tanniner, och ett skönt torrt slut men samtidigt med det mesta på plats och rätt så drickbart redan nu om man gillar klassiska europieiska grejer. Och saken är väl att den här kombinationen av frukt och fat rätt sällan funkar utanför Bordeaux (med Napa som undantag i rätt händer). Jag tycker till exempel som du att de flesta ängsligt sneglande toscanarna kör i diket...

Ingvar Johansson sa...

Det känns som en farlig väg att slå in på. Men jag kommer definitivt att dricka mer bordeaux framöver

Italienska viner sa...

Känns på något vis logiskt att du tar dig an aristokratin nu när snart sagt resten av vinvärlden springer på naturbollen. När får vi se tabeller och staplar över 'en primeur'-priserna? ;-)

Din analys rörande fruktsötma och rostade fat låter mycket logisk.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Tabeller o staplar är Räknetrissens avdelning. Jag är tillbaka i fållan redan ikväll. Men visst, du har rätt. Det börjar bli lite trångt runt amfororna.

Anonym sa...

Tipsar om en fantastisk box om 6 Cru Artisan viner från Bordeaux. Dessa kommer från olika distrikt (Médoc, Pauillac, St-Estéphe, Haut-Médoc och Margaux) och har alla sina specifika blandningsförhållanden av klassiska druvblandningar. Prova bara och köp Clos de Bigos 09 eller Chateau Bèhérè 09. De skulle man vilja ha ett dussin var av i källaren om 10-20år.

Ingvar Johansson sa...

Hej Anonym ! Skcika över en låda så ska vi blogga den sönder och samman