torsdag 6 oktober 2011

2010 Markowitsch Pinot Noir Classic


För ett par år sedan provade jag en tidigare årgång av Markowitsch Pinot Noir Classic. Jag gillade vinet, tyckte att det hade mer karaktär och var betydligt roligare att dricka än de flesta andra pinot-viner i jämförbar prisklass. Jag gjorde en mental notering om att det vore kul prova vinet igen. Något som jag såklart inte blivit färdig till förrän nu.

2010 Markowitsch Pinot Noir Classic är helt transparent ljusrött med lite blå reflexer. Doften är väldigt druvtypisk med hallon jordgubbar och kryddor. Doften bär en del spår av ekfat men det är inget jag upplever som störande.
ster
Smaken är lätt och rätt enkel. Den domineras av jordgubbarna. Jag får klockrena associationer till jordgubbskräm. Frisk syra, lätta, mjuka tanniner och ett kort slut där kryddigheten och en lätt bitterhet tittar fram. Markowitsch Pinot Noir Classic är ett enkelt, oförargligt och lättdrucket vardagsvin. Varken mer eller mindre.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stämmer ganska bra med mitt intryck av 2008 också, som jag drack och gillade i våras efter diverse bloggtips. "Classic" saknades visserligen i namnet den gången.

Ingvar Johansson sa...

Det finns en annan Pinot Noir från Markowitsch i SB's sortiment. Den är trettion spänn dyrare. Kanske var det den vi provade ?

Anonym sa...

Grattis till en bra artikel i Munskänken. Men har du aldrig besökt Jermann

Ingvar Johansson sa...

Jag har aldrig riktigt gått igång på Jermanns viner men hade faktiskt bokat in ett besök i somras med tanke på artikeln. Besöket ställdes in samma eftermiddag, troligen p g a den hagelstorm som drabbade området. Jag hamnade hos Borgo del Tiglio istället