tisdag 11 oktober 2011

Den heta naturvinstrenden

I en kommentar till mitt inlägg om 2008 Chateau Poujeaux undrar IV-Patrik om jag tar mig "an aristokratin nu när snart sagt resten av vinvärlden springer på naturbollen." Ett spontanköp av ren nyfikenhet som ledde till en befogad och intressant frågeställning. Faktum är att jag allt oftare blir lite trött på allt tal om "den heta naturvinstrenden". Ett sätt att trivialisera en i grunden intressant och, i mitt tycke viktig företeelse. Jag misstänker också att just trendaspekten kan komma att producera en hel del stolpskott. När jag surfade in på DWC Vins hemsida hittade jag en intressant och tänkvärd text av Finn Klysner som är måttligt imponerad av trender, hyper och stjärnskott. Klicka på länken, läs och begrunda.

2 kommentarer:

Steven sa...

Samtidigt ger ju trenden välförtjänt uppmärksamhet till de som har hållt på länge. De som bara hoppar på bandvagnen är snart borta igen. Totalt sett väger nog det positiva över.

Ingvar Johansson sa...

Hej Steven!Jag tycker att det är verkligen kul att naturliga viner uppmärksammas och får det utrymme de faktiskt förtjänar. Samtidigt tycker jag det är trist när ämnet trivialiseras, när det blir för mycket yta och för lite innehåll.