onsdag 24 februari 2010

The Blogs They Are A-Changing



Häromdagen bloggade Frankofilen om 2005 Château le Doyenné och inlägget väckte en sällan skådad kommentarsström. Det var inte så mycket vinet i sig själv som kommenterades, även om det också fick en och annan kommentar. Nej, diskussionen handlade mer om hur vinet hittat in på den svenska marknaden och framförallt då samarbetet mellan några Stockholmsbloggare och importören Bristly.

Diskussionen berörde en del frågeställningar som jag tycker är värda att tänka lite till kring. Det startades också en del processer som jag tycker är både märkliga och intressanta. Inte minst som psykologiska företeelser.

Den första tanken som slog mig är att bloggosfären håller på att förändras och det är inte alla som gillar det. Den första svenska vinbloggen jag stötte på var Finare Vinare. Lite senare hittade jag till Nettare e Gioia och Frankofilen. Jag blev väldigt tilltalad av det jag läste. Det var ett nytt sätt att skriva om vin på. Initierat, roligt och framförallt passionerat. Läsning som stimulerade mitt vinintresse på ett helt annat sätt än vad mina tidigare informationskällor i dagspressen gjort. Dessutom fanns möjligheten att snabbt ställa frågor och faktiskt få svar via kommentarsfunktionen. Det handlade om vinamatörer som skrev för vinamatörer. Amatörer som många gånger var minst lika kunniga, och i många fall faktiskt kunnigare, än medlemmarna i Vinskribenternas förening. Jag tror inte jag var ensam om att uppfatta bloggosfären som en utmaning mot etablissemanget. Inget slutet system kanske men jag upplevde att det fanns något slags osynlig gräns som möjliggjorde att det skapades ett dom och ett vi. Att säga att det fanns en fiende är kanske att ta i men visst är vi en hel del bloggare som ägnat oss åt lite Kronstam-bashing och gnäll på importörer och framförallt monopol. Oberoende skribenter som inte behövder ta några hänsyn har lättare för att säga sanningar.

Efter en tid började det dyka upp inlägg från provningar med leverantörer och det var kanske det första tecknet på att något höll på att förändras. Några bloggare fick tillträde till sammanhang som hittills varit reserverade för branschfolk och vinskribentskåren. En kul uppmuntran, en möjlighet att göra en bättre blogg, få fler läsare och kanske ett visst mått av inflytande tyckte många och jag minns heller inte att detta väckte något ont blod.

I kommentarstråden till Frankofilens inlägg diskuterades nu huruvuda det är lämpligt för bloggare att samarbeta med importörer och annat branschfolk, att umgås privat. Finare Vinare kommer in och berättar att han/hon/de tagit konsultuppdrag. The blogs they are a-changing indeed. Alla gillar inte det. Någon kommentator menar att bloggarna har ett visst ansvar och att de undergräver sin trovärdighet. Kommentarerna får mig att fundera kring vad det egentligen är en del läsare har tolkat in i bloggarrollen. Här har vi en grupp människor som gillar vin, som har lagt ned en massa tid och energi, pengar och engagemang på att producera texter om vin för sitt eget och andras nöjes skull. Men att bloggarna skulle ha ett ansvar elller vara stöpta i något slags ädlare form, jag förstår det faktiskt inte. Tiden står inte stilla och vinbloggarna och deras villkor och sitaution förändras med den. Kan Finare Vinare, eller någon annan bloggare, få en bättre position är väl det bara kul. En helt naturlig utveckling

Diskussionen chez Frankofilen var städad men jag tyckte mig ändå känna igen tongångarna och processen. Minns när Dylan plockade upp Fendern eller när Nirvana signade för Geffen. Det blev ramaskri och de anklagades för att ha svikit idealen. Jag kan dock inte påstå att jag märkte någon negativ påverkan på deras konstnärsskap, snarare tvärtom.

En annan sak som slog mig när jag läste debatten var hur märkligt det blir att tala om transparens och öppenhet när nästan allt som skrivs på bloggarna skrivs under pseudonym. Jag tänker att en bloggs värde handlar om förtroende för det som står på bloggen. Upphovsmannen vet man väldigt lite om. Även om vi valt att gå ut med våra namn (de är våra riktiga, lita på det)som är ju även dessa ett slags pseudonymer. Jag tror inte att jag träffat mer än fem av bloggens regelbundna läsare. Att jag som bloggare redogör för hur mina relationer till en viss importör kan ju se ut som öppenhet men det finns ju inte så många möjligheter att kontrollera att det jag säger är sant.

Så, vad vill jag nu säga med detta inlägg. Jo, läs in inte in för mycket i vinbloggarnas avsikter, åtminstone inte i mina. Ta inte det som skrivs på alltför stort allvar.On du inte är inte nöjd med vad som skrivs eller utvecklingen som sker så starta en egen blogg.

19 kommentarer:

Italienska viner sa...

Mycket väl uttryck Ingvar! Ganska exakt vad jag själv tänkte när jag rullade mig igenom kommentarstråden på Le Doyenné-inlägget.
Folk älskar konspirationsteorier och det brukar räcka långt med bara teorin i sig själv.

/Patrik

Putte sa...

Ingvar! Synnerligen bra reflektioner. Jag är själv marknadsförare i grunden, och har sysslat ganska mycket med marknadsföring i digitala medier tidigare i karriären. Man skall vara mycket medveten om att reklambyråer, PR-byråer, marknadschefer m. fl. ser bloggarna som ytterligare en digital marknadsföringskanal, som man aktivt vill påverka. Om jag jobbade i vinbranschen skulle jag göra exakt som Gabriel på Bristly och odla mycket goda relationer med de inflytelserika vinbloggarna. Han må vara en riktigt trevlig kille, men i mina ögon är han också en skicklig marknadsförare. Jag prenumerar glatt på hans nyhetsbrev och beställer gärna flaskor ur hans sortiment så länge produkterna är bra. Bra marknadsföring är också bra konsumentinformation, och det är inget fult med det, tvärtom. Jag ignorerar konspirationsteorierna och skäms inte för att jag låter mig påverkas av duktiga vinbloggare. Visst är transparens bra, men om det som skrivs har relevans och substans för mig, så stuntar jag egentligen i om någon dessutom råkar känna importören ifråga.

Anonym sa...

Håller med om att det är vinet som får avgöra. Kom att tänka på att kommentarerna kunde passa till vilken recension/artikel om vin som skrivits av Kronstam, Rehn, Röttorp och alla andra va de nu heter. Jag tackar er alla bloggare som håller oss dödliga informerade om vin och som lyft oss ur ett träsk till ett annat. Detta träsk är så mycket trevligare och jag känner mig upplyst av kunskap. Jag försöker också göra mig av med leran från de avsomnande tidningarnas informationsflöde men lyckats inte riktigt bland mina vänner. Har det nya träsket bara lurat mig eftersom jag inte kan övertyga mina vänner på samma sätt som bloggarna jag läser lyckats övertyga mig? Svaret har ni redan gissat... jag skriver inte så målande och jag kan säkert inte sälja in vinerna på samma engagerande sätt som jag skulle vilja. Brist på bra marknadsföring? Då är det kanske inte vinet i sig som är nyckeln? Jag struntar i marknadsföringen och dricker vinet som jag blir intresserad av och hoppas på att andra blir intresserade så småningom. En viss likhet till Dylans förhållande till sina alster. Most likely you go your way and I'll go mine.
/Janne

Jörgen Andersson sa...

Nej, vem är oberoende? Det kunde ju bara vara en tidsfråga tills importörers och inflytelserika bloggares vägar korsades. Vi bloggare blir en del i marknadsföringen så snart vi skriver om ett vin.
Inte var jag opåverkad av mottagandet på vingårdarna i Collio och Vipava, vilket naturligtvis påverkade mitt omdöme när jag skrev om vinerna vi provade. Nu är det förstås lite skillnad - de vinerna marknadsförs inte (med några undantag) i Sverige. Men det faktum att det finns faktorer som påverkar skribenten måste läsaren alltid ha i åtanke.
Med detta sagt finns det alla anledning att se upp, inte minst för oss bloggare. Det tillhör väl de mänskliga böjelserna att följa John. Så här: bloggare A - som åtnjuter gott renommé - "hittar" ett vin som han/hon skriver upp å det bestämdaste. Det är förstås inget vin som man kan knalla in på närmsta bolag och rycka från hyllorna utan något mer exklusivt och svåråtkomligt. Bloggare B - likaså välrenommerad - stämmer in i hyllningskören. Då förstår alla att det här vinet måste man ha. Eftersom tillgängligt lager då snabbt kommer att försvinna ner i olika källare gäller det att handla snabbt som ögat. Ett drömläge för vin-nasaren!
Nästa steg: det blir inte så lätt att dissa ett vin som hissats, särskilt om man inte är hundra på sin sak (och här utgår jag från mig själv, dilettant på området som ändå tar ton). Om jag blir tveksam till ett vin som A & B hyllat, ja då kan jag bli tveksam. Har jag missat nåt här, fattar jag inte? Man vill ju inte göra bort sig. Som alltid handlar det om att bilda sig en egen uppfattning, utifrån sina preferenser och med hänsyn tagen till att man är påverkad på olika sätt. (Omvänt kan det ju bli så att det blir en grej att kritisera viner som A & B gillar, bara för att markera oberoende eller för att man inte vill gynna de importörer som man vet ligger bakom smakproverna).
Här gäller det alltså att hålla tungan rätt i mun, både för oss bloggare och våra läsare. Hur man än vänder sig har man röven bak. Men det gäller också bloggare A & B. Om de konstant börjar skriva upp viner som inte håller måttet kommer till slut förtroendet för dem och intresset för deras inlägg att falna. Särskilt som det ju inte precis är 79-kronorssortimentet de skjuter in sig på.
Hursomhelst: bloggarnas inträde på scenen har fått igång en helt ny diskussion mellan vinintresserade. Kommentarsfälten kommer därför framöver att bli lika intressanta att följa som själva inläggen

Jörgen Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bordsvinet sa...

En psykologisk effekt som kanske borde tas upp är att man oftast blir positivt inställsam till en produkt och den som marknadsför den, om man blir bjuden. Det räcker med en grundkurs i psykologi för att inse sig det. Man har helt klart andra lojaliteter än sina egna smaklökar, var sig man vill det eller inte.

Sen får väl varje läsare avgöra om den blogg han/hon läser stämmer överens med de egna smaken. Det är ju ganska enkelt att ta bort ett bokmärke i webbläsaren om man börjar tycka annorlunda.

Fortsätt förgylla min vardag alla vinbloggare! Ni gör ett grymt förarbete.

Ingvar Johansson sa...

Oj då, många intressanta saker på en gång här.
@Janne Om jag läser mellan raderna så tolkar jag det som att du importerar vin ? Berätta gärna mer i så fall !
@ Jörgen Du sätter fingret på en annan sak som jag funderat på ett tag, nämligen hur bloggarna påverkar varandra. Det vore kul med lite mer diskussion. Ibland skrivs det att ett vin är sönderbloggat och det tycker jag är en trist inställning. Tycker det är kul när man får läsa många olika intryck av samma vin. Mer av den varan tack. Särskilt om det blir lite spännvidd i åsikterna och man inte behöver tänka i termer av rätt eller fel.

@Bordsvinet ! Att vin, eller champagne, smakar bäst när det är gratis upptäckte redan Winston Churchill. Tror dock att den effekten till viss del är övergående. Det fungerar faktiskt tvärtom också. D v s att vi skriver till 99% om viner som vi själva köpt. Med ökad kunskap så prickar jag allt oftare rätt och köper viner jag gillar skarpt. Alltså blir det många positiva omdömen på bloggen.

Vintresserad sa...

Intressant och välformulerat (som vanligt!). Har egentligen inte så mkt att tillföra diskussionen, mer än kanske ett slags summering: 100% oberoende och transparens lär väl aldrig finnas; men ambitionen att redovisa evt avsteg (tex att man blivit bjuden på vinet) tycker jag skall uppmuntras! I mitt tycke sköter sig de allra flesta bloggare otroligt mycket bättre än de "kommersiella" (härligt ord va?) skribenterna på just den punkten.

Frankofilen sa...

Jag fattar inte hur jag kunnat missa det här inlägget, det lönar sig att scrolla ner lite extra ibland. Utan att ha så mycket nytt att tillägga vill jag bara säga att jag känner mig lite skyldig till att ha använt ordet "sönderbloggad" nyligen om 2007 La Bastide Blanche. Men jag avsåg inte alls några negativa associationer som jag inser att du läser in, Ingvar, utan syftade bara på mängden av poster om vinet. "Sönderkramad" hade kanske varit ett bättre ordval. Jag ser bloggosfären i mångt och mycket som ett stort diskussionsforum för likasinnade, och håller helt med om att det är roligt att läsa olika åsikter. Speciellt när det handlar om bra bloggar, som den här. Visst tycker vi ofta för lika? Många av oss har liknande smakpreferenser, vilket även kritiserats en del i kommentarer. Kul med personer som tex Winepunker och Mina Vinare som kommer från ett lite annat håll...

Ingvar Johansson sa...

Hej Frankofilen ! Ibland är det väl så att man läser in en tolkning i ett uttryck som passar in på något som rör sig i ens huvud. Ibland, utan att riktigt kunna peka på var, har jag läst bloggare som beklagat sig över att de inte druckit några "bloggningsvärda" viner, att det måste vara något särskilt märkvärdigt. eller att man tycker att allt redan är sagt om ett vin. Jag tycker att en sådan inställning är lite trist utifrån en generell nyfikenhet på vad människor tycker och tänker. Om vin och om annat. Tanken på att det måste vara något nytt, dyrt, spännande och helst obloggat är bara hämmande. Risken finns ju också att insatserna hela tiden höjs.
En idé som jag haft ett tag, men inte tagit mig för att göra något med, är att föreslå att bloggarna hade gjort en samtidig publicering av inlägg om ett o samma vin. Tycker att det vore skitkul av läsa 10 olika inlägg om t ex 2007 Clos du Mont-Olivet.
Det enda jag vill hålla dig ansvarig för är att du är en av de som aktivt bidragit till att mitt vinintresse ibland spårar ur

Frankofilen sa...

Hmm, en virtuell provning? Vi gjorde ju faktiskt det en gång några stycken, i september 2007.

http://frankofilen.blogspot.com/2007/09/2005-nicolas-potel-morey-saint-denis.html

Ingvar Johansson sa...

Jaha, så ny var den idén. Nu när jag följer din länk så minns jag att jag läste inlägget när det begav sig. Varför inte återuppta det simultana virtuella provandet ?

Anonym sa...

Mary Kay Cosmetics Natural Skin Care Suggestions

You will find numerous points your are capable of doing to enhance the texture, elasticity and look of your skin. The first threeactions are an important foundation to flawless skin.Regardless of how a lot you pay for high priced moisturizers that promise youthful, glamorous looking smooth skin, should you fail to do the threestep cleansing routine (cleanse, tone & moisturize), it is not likely that these products will have any real benefit to the skin on your face.

1. Cleanse - Start your skincareregimen with a facial cleanser, by Mary KayCosmetics. That's it! No additives that can cause irritation to your skin especially if you have sensitive skin. You can use the Mary Kay Cosmetics cleanser by simply wetting your face to rinse. Remove the cleanser by using a MaryKay® Facial Cleansing Cloths.

2. Tone - Next, using cotton wool and Mary Kay Purifying Freshener to take off the last traces of cleanser and tone the skin. Have you tried Flower Waters? They arevery advantageous to the health of the skin as they are natural and contain anti-bacterial properties which stop bacteria growth which in turn stops rashes and spots. Some also have astringent properties which close pores, and make the skin more toned. Some excellent ones to try are good old water - cold, rosewater (good for mature skin too), orange flower water andnaturalwitch hazel. Avoid toners with alcohol as these will dryout your skin which will compromise your efforts.

3. Moisturise - This step is imperative to wholesome skin. You need to replace lost moisture to the skin and this is best done with Mary Kay Balancing Moisturizer Cream to suit your skin type. The most common are sensitive skin, oily skin, dry skin and combination skin, so look out for these descriptions when purchasing creams.

4. Sun Cream - Stay out of the sun - UV rays induce the skin to age, as a resultuse a factor that is proper for your skin type for greatest sun protection. Mary Kay Sun Care Collection is an exceptional choice.

5. Avoid Free Radicals - What are they? See our write-up on free radicals for further facts, but in a nutshell the yare molecules that trigger the skin to age and crease. Use Anti-oxidants tocounteract free radicals that age the skin. Vitamin A, C & E are especially beneficial in addition to coconut and olive oil. A handful of almonds are loaded with sufficient vitamin E to counteract free radicals.

6. Water - yes, consuming water really does help to eliminate poisons and re-hydrate your skin. Around 2 litres per day (8x 250ml glasses).

7. Serums - These are nutritious oils with an ingredient to help carry the oils into the much deeper levels of the skin so theyenhance the tone and elasticity. It is best to use the remedy twice a day, once in the morning hours a few minutes before you moisturise and again before you go to bed so that it can do its work whilst you sleep. Mary Kay Cosmetics TimeWise® Replenishing Serum+C is an excellent choice.

8. Face Mask - Use a Mary Kay TimeWise® Even Complexion Mask as a weekly treatment.

9. Rest - Sleep is one of the best things you are able to do for your skin.

These tips ought to not be used as a one off, butincorporated into a regular skin care regimen for best effects.

For more information on the Mary Kay Cosmetics Skin Care line please visit

[url=http://rare-beauty.net/Mary-Kay-Cosmetics-Shoppe]The Mary Kay Shoppe[/url]

Anonym sa...

I found your web site on del.icio.us this morning and quite liked it. I bookmarked your blog and will actually be back soon to read your new posts!

Anonym sa...

I discovered your internet site on del.icio.us this morning and quite liked it. I bookmarked your blog and will definitely be back soon to read your new posts!

Anonym sa...

Hey, Kris here. There is reason to suspect that your blog can become very popular if it's not already... I'm pretty good at finding an up and coming blog, since I've worked in this field for a while and I think that if you keep at it you'll definitely start seeing a lot of visitors and potentially income from your blog, keep it up!

Anonym sa...

I am totally lost with it all! information overload!! lol

Frankofilen sa...

Hehe, vad är det här för sönderspammad tråd egentligen? Var kommer all spam ifrån? Och varför?

Ingvar Johansson sa...

Oj då. Det har jag missat. Numera verkar det som att den mesta spammen fastnar i något slags nät men här verkar det vara fritt fram.