måndag 22 februari 2010

Hippare Hops - Great Divide Fresh Hop



Färsk humle verkar vara grejen bland amerikanska mikrobryggerier. Eller förmodligen är det något passé eftersom jag har snappat upp det som en trend. Oavsett hur det förhåller sig med hipfaktorn så har det den senaste tiden lanserats en massa kul öl hör hopheadsen.

Jag ryggar lite för att närma mig en öl från Great Divide efter flera Hibernation Ale-traumata men förhoppningen om en schysst humlekick får mig att ändå våga språnget. Lyckan står den järve bi heter det ju och jag ångrar inte mitt vågspel.

Den ser allt lite skum ut i glaset, Fresh Hop. Lite dimmigt beslöjad i en orangegul nyans. Doften har såklart tydlig humlekaraktär men det är ingen bomb, snarare balanserad och nyanserad. Trevliga citrustoner, karamell och en angenäm kryddighet. Munkänslan är också den behaglig och balanserad. Aromerna går igen i smaken, fin kolsyra, medelfylligt och markerad men inte överdriven beska.

En bra och på alla sätt lagom öl som jag hade varit helt tillfreds med om det inte varit för prislappen på nästan 70 spänn för 65 cl. Jag tror ölen lanserades i novembersläppet. Innan dess hade den förmodligen transporterats hit med båt och nu har den alltså fått tre månaders varmlagring på en butikshylla. Jag undrar hur fresh den egentligen är Flaskan har ingen tappningsdatum men bäst-före går ut 15 mars. Jag måste också tillstå att jag är svag för Great Divides motto "Great minds drink alike". Funderar också på att ändra Billigt Vins dito till Great Minds like a drink.

4 kommentarer:

Micke sa...

Jag håller med dig Ingvar, dels att det varit mycket hop på senaste tiden, men även att GD's Fresh Hop är bra. Jag provade deras Triton på krogen innan Jul och måste säga att den är bland det bästa jag druckit på mycket länge. Tyvärr finns den inte att tillgå på Monopolet men jag hittade Fresh Hop, även om den inte var lika bra :)

Ingvar Johansson sa...

Triton har jag inte provat men ska ut på en pubcrawl ikväll. Det är ju sportlov:) Har siktat in mig på Alesmiths IPA men ska hålla ögonen öppna efter Triton.

Veronique sa...

Just nu tävlar jag bort en ABTRONIC X2 på min blogg! Var med och tävla du med :)

Jörgen Andersson sa...

Veronique! Tack för chansen. Jag ser på din blogg att du satt upp mål för ditt liv, till exempel att ha fixat nya bröst och läppar innan sommaren, samt att till sommaren också tjäna 20 000 kr/mån på din blogg. Det kan ju vara en sporre! Några sådana mål har vi inte på Billigt Vin, vi spelar liksom inte i samma liga. Mitt mål skulle väl i så fall vara att lägga upp ett rejält lager viner från södra Rhône, samtidigt som jag inte ruinerar mig. Och då skulle det ju vara bra att tjäna pengar på bloggen. Kanske skulle vi kunna samarbeta på nåt sätt? Du kan tipsa om hårblekningsmedel här och vi kan berätta om vinfynd i danska matbutiker och på Systembolagets röda lista hos dig. En win-win-lösning!!!