lördag 6 februari 2010

Dugges Fusion


Några dagars arbete i Göteborg medförde två lediga kvällar i lilla London. Min ursprungliga plan var att besöka några bra restauranger, vinbarer och pubar. Efter ett glas vin på Björns Bar bestämde jag mig för att skippa vinet.

Vinet på Björns Bar var det inget fel på alls. Jag drack en utmärkt 2003 Chapoutier Cornas. Tyvärr serverades den i ett för litet glas. Tar man 135 spänn för ett glas och utger sig för att vara en vinbar borde man kunna servera vinet i adekvata glas.

Nåväl, jag begav mig till 3 Små Rum och där blev jag sittande i en och en halv kväll. Jag drack flera bra öl och det var särskilt en som stack ut.

Dugges Fusion klassas av bryggaren som en Multikulti Pale Ale där ingredienter, kompetens och inspiration hämtats från USA, Nya Zeeland, Tyskland, Belgien och Iran !!! Resultatet är en riktigt storslagen Ale. Det bildas ett halvhögt skum vid upphällningen. Färgen är disigt gulorange. Doften är magnifik. Här finns den patenterade Dugges-humlingen med örtighet, citrus och tropisk frukt. Det som verkligen lyfter doften hos Fusion och sänder mig är en svårfångad blommighet som liksom går in och ut ur fokus.

Smaken är medelfyllig och lättare än vad jag väntat mig.Dugges Fusion känns trots modiga 8% inte det minsta spritig. Här råder perfekt balans mellan frukt, kryddighet, beska och värmande alkohol. Imponerande.

Imponerande var också det övriga utbudet på 3 små rum. Ett dussin välvalda öl på fat och ett oändligt antal flaskor. Allt serverat med omsorg och gränslös kompetens bakom disken. Var hittar man en vinbar på den nivån ?

Inga kommentarer: