fredag 27 november 2009

Julöl 2009 Akt I Oppigårds Winter Ale


Mitt intryck är att årets julölssläpp är mindre intressanta än fjolårets. Några av mina favoriter lyser med sin frånvaro. Ingen julöl från Dugges, inte heller från Ölands Gårdsbryggeri eller Sierra Nevada. Kanske är det inte så konstigt när flera av julölen fanns kvar i reasortimentet till midsommar. Jag hittar ungefär 35 stycken jul- och vinteröl i novembersläppet. Det är definitivt inte alla som jag har lust att prova.

Jag handlade på mig ett drygt halvdussin och kommer säkert att prova ytterligare några innan julbordsdebuten begås. För att öka sannolikheten till en bra början inledde jag provandet med en gammal favorit.

Oppigårds säsongsöl är alltid bra. Jag är oerhört imponerad hur väl bryggeriet lyckats ta sig in i systemets sortiment utan att tappa sin integritet. Det är verkligen kul att se en satsning på kvalité som lyckas. Dalabryggeriets winter ale är en mörkt kopparröd historia. Doften ger friska pinjedoftande humlepustar, rostade toner, citrus och aprikos. Komplext och inbjudande.

Smaken är frisk och torr. Den är fruktig med tydliga inslag av citrus och aprikos. Den hustypiska beskan är påtaglig. Jag kommer att dricka många Oppigårds Winter Ale men till julbordet väljer jag nog något annat. Här saknas lite fyllighet och sötma för att klara den prövning som den svenska julmaten innebär. Jag ser absolut inte detta som en brist utan tänker på rätt dryck i rätt sammanhang

5 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

En snygg laguppställning! Ingen Solstice d'Hiver i år... Corsendonk ska jag testa nån gång, och St Peters förstås. Och, som du säger, säkert flera ändå innan dopparedan

Ingvar Johansson sa...

Jag saknar verkligen Solstice d-Hiver i uppställningen. Tror den finns i BS men är nog inte så angelägen att jag beställer helt kolli. Jag när också en förhoppning om att du ska dubbeltesta Nögne Ö's God Jul och Underlig Jul (http://billigtvin.blogspot.com/search?q=n%C3%B6gne+%C3%B6)

Jörgen Andersson sa...

Aldrig i livet!

Jah Hollis sa...

Pickwick i Malmö har Oppigårds Winter Ale i sortimentet nu och jag kan bara instämma i hyllningskören.
Ny på Pickwick var även Wisby Sleepy Bulldog, en pale ale som finns på fat. Behaglig utan att vara så jättemärkvärdig.

Ingvar Johansson sa...

Jah Hollis ! Visst är Oppigårds säsongsbrygder bra. Allra bäst i sortimentet är ändå Indian Tribute när man har tur att springa på den. Sleepy Bulldog drack jag i somras på BA i Hbg och delar din bedömning