söndag 29 november 2009

2004 Domaine Le Plan Chateauneuf-du-Pape


Ibland talar man om Robert Parkers inflytande som en pågående parkerisering av vinvärlden. Kritiker menar att producenter styr sina viner i en riktning som ska passa Parkers smak och ge många "parkerpoäng" Vissa menar att detta är en myt medan andra ser det som ett problem med risk för en likriktad vinmarknad.

För en tidan sedan provade jag en provningsskvätt av 2007 Domaine Le Plans GT-1, deras nya C9-d-P. Vinet var gjort på en övervägande delen extremt mogen grenache, doft och smak innehöll mycket av allt. Alkoholhalten låg på 16.5%. Mer australiensiskt än sydrhonskt. Absolut inget dåligt vin men det var för mycket.

Kvällens vin, Domaine Le Plans 2004 Chateauneuf-du-Pape är en helt annan typ av vin. Det är gjort på köpta druvor (eller möjligtvis från ett stycke arrenderad mark) och inte ekologiskt som domänets andra viner. Produktionen av detta vin har upphört och jag gissar att 04:an var sista årgången.

Jag slår upp vinet på karaff någon timme innan jag provar. Det lämnar en hel del spår efter sig i flaskan. Färgen går i genomskinligt purpur. Doften ger direkt associationer till lumpen och torsdagskvällar på luckan. Lyckligtvis vädras det mesta bort och det kvardröjande elementet blir sedan som en fungerande del i ett brett doftspektra. Efterhand tittar det fram rått kött, hallon, torkad frukt, örtkryddor och en rejäl dos engelsk lakrits.Smaken är fyllig och kraftfull. Här dominerar den torkade frukten och lakritsen. Tanninerna är mjuka och välintegrerade. Syran fortfarande ok. Kan inte tänka mig att detta är ett vin att spara på någon längre sikt. Strukturen finns där men frukten är på väg utför. Inget stort eller spektakulärt vin men ett mycket drickvänligt, användbart och ursprungstypiskt matvin.

2007 GT-1 fick 95 poäng av Parker och vinet sålde omgående slut. 04:an finns forfarande att köpa hos Emilie Vin för 150 DKK. Ett exempel på parkeriseringens effekter eller inte ? Jag vet inte men jag har väldigt svårt att tro att vinmakaren på Domaine Le Plan inte visste vad han gjorde när han skapade GT-1 som ju är ett mycket designat vin.

Inga kommentarer: