söndag 12 februari 2012

2008 Domaine Marc Kreydenweiss Pinot Blanc Kritt

Jag fortsätter att utforska Marc Kreydenweiss sortiment, denna gång en Pinot Blanc från Alsace. Pinot Blanc är vad som står på flaskan men vinet innehåller även klevner och  auxerrois utan att det nämns. Märkligt. Nåväl, med vinet är det inget som är märkilgt.

Ljust halmgul färg. Doften är rätt speciell. Den är rund, fet och kraftfull utan att vara påträngande. Jag kommer på mig själv med att tänka riesling, chardonnay och albarinho snarare än pinot blanc. Fast på pinot blanc tänker jag egentligen aldrig. Jag saknar helt referenser. Här finns äpple, päron, citrus och en del honungstoner. Här finns också mycket tydliga mineraltoner och vaga petroleumångor. Generöst och trevligt.

Smaken är relativt kraftfull med rondör och pondus. Äppel/päron-kombination är det första intrycket jag registrerar och sedan lite honungssötma. De friska syrorna kickar in och bär tillsammans med värmande alkohol smakerna i en lång avslutning. Fin eftersmak med citrus och mineraler där man kan förnimma en lätt sälta och en aning bitterhet.

Theis Vin har årgång 2010 på lager. Priset 139 DKK känns lite väl högt. Jag handlade mina flaskor för c a 90 DKK på tilbud.

Inga kommentarer: