söndag 19 februari 2012

2004 Schioppettino (Bressan)

Jag trodde inte att ett nytt möte med Bressans Schioppettino skulle matcha det första. På ett sätt gör det inte det heller: det går liksom aldrig att återkalla känslan att sitta i det lilla lusthuset och mumsa på Bressan Sr's skinka i den svala friulanska marsluften, lyssna på far och sons kärva munhuggande och försiktigt närma mig vinet.

Men Schioppettinon har kvar samma markanta och friska doft av vitpeppar och lagerblad, som får sinnena att haja till. Samma klockrena frukt, samma fräschör och lätthet. Ändå kraftfullt och redo att paras ihop med en blodig helstekt entrecôte och en gräddig potatisgratäng. Syrorna får fortfarande kinderna att skrynkla sig. Här finns inga tecken på trötthet. Det är bara alldeles strålande bra och jag förflyttas nästan tillbaka till den där bleka marssöndagen för nästan tre år sedan, då mina referensramar flyttades en bra bit i och med att jag smakade just det här vinet.

Nu tycks signore Bressan ha släppt nästa årgång, 2006, ifrån sig. Winewise listar den för 195 DKK. Märkligt nog tycks 2005 - en årgång som Fulvio var missnöjd med - finnas i SB's beställningssortiment för 738 kr/3 flaskor.

1 kommentar:

Ruso sa...

Apropå 2005:an, så fick jag det här via Ingvar förra sommaren, då jag fått 2005:an via BS. Vinet var strålande gott, första kontakten med Bressans viner för mig.
"Concerning the 2005 vintage... the only wine was produced in 2005 was 2000 L of Schioppettino. It was just an experiment as we had to select grape by grape and In that moment Fulvio was not sure if we will be able to release that 20 HL of Schioppettino... but it is great wine in our opinion, so we released the unique wine we have made in 2005 and it is almost gone as we have a big request of Schioppettino we cannot satisfy as when the wine is finished it is finished..."